Vis handlekurv «Irgens-Jensen · Halvorsen · Sinding» er lagt til handlekurven din.
  • PSC1290_booklet_PS.indd
  • Lars-Anders-Tomter-2007.jpg

W.A. Mozart: Concerto for Viola and Orchestra – Lars Anders Tomter

W.A. Mozart: Concerto for Viola and Orchestra, K. 622 (1802 transcription) · Viola Quintet, K. 581 (1803mer… transcription)

Lars Anders Tomter, viola · Norwegian Chamber Orchestra · Arvid Engegård, conductor · Henning Kraggerud, violin · Jan Bjøranger, violin · Atle Sponberg, violin · Catherine Bullock, violin · Christian Poltéra, cello

Mozart verdenspremiere på norsk platemerke!

kr 139

Mozart verdenspremiere på norsk platemerke!

Mozarts vidunderlige verker for klarinett er stadige kilder til glede og kontemplasjon for musikkelskere verden over. Konserten har nærmest ikon-status, fullført som den ble kun to måneder før Mozart dør. Blant den vakreste musikken som er skrevet – men egentlig ikke for klarinett… Her er Mozart slik du aldri har hørt det.

Disse to verkene hører med blant de kjæreste og mest fremførte verkene til Mozart, og vi kjenner dem i dag med klarinetten som soloinstrument. De ble skrevet for et helt annet instrument; den såkalte ‘bassettklarinetten’ som virtuosen Anton Stadler (1753–1812) oppfant og forsøkte å introdusere i Wien. Instrumentet til Mozarts frimurervenn slo ikke an, mens Mozarts musikk selvfølgelig levde videre – dog i arrangementer gjort lenge etter komponistens død. Mozarts egne manuskripter er forsvunnet, og klarinettarrangementene vi kjenner er ikke fra hans hånd. Det som er spesielt interessant med bratsj-versjonen, som nå kommer på plate for første gang, er at en bratsj har nøyaktig samme omfang som bassetthornet, noe klarinetten ikke har!

Les mer

Mozarts vidunderlige verker for klarinett er stadige kilder til glede og kontemplasjon for musikkelskere verden over. Konserten har nærmest ikon-status, fullført som den ble kun to måneder før Mozart dør. Blant den vakreste musikken som er skrevet – men egentlig ikke for klarinett… Her er Mozart slik du aldri har hørt det.

Nærmere kilden til konserten

Det lå i tiden å arrangere konserter for flere instrumenter, først og fremst som en kilde til inntekter. Arrangement på denne utgivelsen ble publisert av Johann André i Offenbach-am-Main, og bygger på Mozarts originale bassettklarinettstemme. I og med at bratsjen går like dypt som bassettklarinetten, kunne arrangøren av bratsjversjonen beholde mye av den originale melodiføringen, som måtte skrives om i klarinettversjonen. Arrangøren av bratsjversjonen er ukjent, men musikkforskere spekulerer i navn som Beethoven og Hummel.

Strykekvintett

Dette er en briljant adapsjon av Mozarts klarinettkvintett, der solostemmen er fordelt mellom solobratsj og førstefiolin. Resultatet er en fullblods strykekvintett med en intrikat stemmeføring som bærer vitne om at Mozart akkurat hadde gjort studier i Bachs partiturer, noe som påvirket alle hans senere verker.

Stjernelag

Lars Anders Tomter hører med til den internasjonale eliten av bratsjsolister. Fra sin base som professor ved Norges musikkhøgskole turnerer han over hele verden, blant annet i Wien hvor han kom over materialet som er med på denne utgivelsen. Arvid Engegård dirigerer Det Norske Kammerorkester i konsertopptak fra Aulaen, og Henning Kraggerud leder en kvartett med håndplukkede strykere, bl.a. med det unge stjerneskuddet Christian Poltéra på cello.

Utgivelsesdato:

EAN : 7033662012909

Katalognummer: PSC1290

Priskategori : CD