Mozarts vidunderlige verker for klarinett er stadige kilder til glede og kontemplasjon for musikkelskere verden over. Konserten har nærmest ikon-status, fullført som den ble kun to måneder før Mozart dør. Blant den vakreste musikken som er skrevet – men egentlig ikke for klarinett… Her er Mozart slik du aldri har hørt det.
Nærmere kilden til konserten
Det lå i tiden å arrangere konserter for flere instrumenter, først og fremst som en kilde til inntekter. Arrangement på denne utgivelsen ble publisert av Johann André i Offenbach-am-Main, og bygger på Mozarts originale bassettklarinettstemme. I og med at bratsjen går like dypt som bassettklarinetten, kunne arrangøren av bratsjversjonen beholde mye av den originale melodiføringen, som måtte skrives om i klarinettversjonen. Arrangøren av bratsjversjonen er ukjent, men musikkforskere spekulerer i navn som Beethoven og Hummel.
Strykekvintett
Dette er en briljant adapsjon av Mozarts klarinettkvintett, der solostemmen er fordelt mellom solobratsj og førstefiolin. Resultatet er en fullblods strykekvintett med en intrikat stemmeføring som bærer vitne om at Mozart akkurat hadde gjort studier i Bachs partiturer, noe som påvirket alle hans senere verker.
Stjernelag
Lars Anders Tomter hører med til den internasjonale eliten av bratsjsolister. Fra sin base som professor ved Norges musikkhøgskole turnerer han over hele verden, blant annet i Wien hvor han kom over materialet som er med på denne utgivelsen. Arvid Engegård dirigerer Det Norske Kammerorkester i konsertopptak fra Aulaen, og Henning Kraggerud leder en kvartett med håndplukkede strykere, bl.a. med det unge stjerneskuddet Christian Poltéra på cello.