Norges fremste orkester satser tungt på Jon Øivind Ness og hans musikk. For et år siden urfremførte de bestillingsverket ‘Low Jive’. Nå kommer Oslo Filharmoniske Orkesters aller første SACD/Hybrid – i sin helhet viet musikk av Ness – en komponist som henter referanser fra postpunk, Zappa og annen populærkultur inn i sin symfoniske musikk.
Konsert for fiolin og konsert for cello
To av Norges fremste utøvere av ny musikk står i front av Oslo Filharmoniske Orkester i hver sin solokonsert, spesielt skrevet til nettopp Peter Herresthal og Øystein Birkeland. Mad Cap Tootling (Gal skyggelue tuter i vei) er en politisk tittel som refererer til hvordan TIDLIGERE president George W. Bush fremsto i opptakten til invasjonen av Irak. Tittelen Wet Blubber Soup er et ordspill på en remix fra Godley and Creme , og musikalsk jobber Ness her med en remix av kontrasterende elementer.
Vindgufs og dans i mørket
Gust er en duo for orkesterets solobratsjist og -kontrabassist. I dette stykket skaper Ness et dramatisk mørke der klanglige lysglimt bare tidvis bryter igjennom med stålhard og nådeløs presisjon. I Low Jive samles hele orkesteret igjen på scenen i store, langsomme og kraftfulle bevegelser – som en dans i dypet. Tittelen er hentet fra låta Slowdive av Siouxie and the Banshees.
Jon Øivind Ness – helst uten bruksanvisning
Jon Øivind Ness (1968) ønsker å treffe lytteren med en slags stemning. «Men jeg håper at hvis publikum oppfatter disse stemningene, er det fordi det ligger i musikken. Det gjøres i det hele tatt generelt for mange programforklaringer om musikk. Jeg håper å kommunisere et eller annet som kan være tydelig, uten at det trengs bruksanvisning. Kompleksitet har vært et ideal i seg selv, og det har ført til mye ubestemmelig, estetisk og uttrykksmessig.»
5. februar lanseres platen med konsert i Oslo Konserthus
7.-13. Februar turnerer Oslo Filharmoniske Orkester Sverige med Ness, Dvorak og Prokofiev.