Ved 1800-tallets spede begynnelse var verden et urolig sted å være. Napoleon Bonaparte etablerer seg som en maktperson i et turbulent Europa. Det er da Beethovens tredje klaverkonsert blir skapt. Midt inne i en tid med usikkerhet og stadige skiftninger i politikk, samfunnsliv og kultur. Det er da vi må lytte til hvilke signaler musikken gir, gjerne ispedd en solid porsjon nåtid.
Det Norske Blåseensemble er stolte over å ha fått med seg Christian Ihle Hadland som solist på Beethovens tredje pianokonsert. Sin første pianotime hadde Christian for drøyt tretti år siden. Historiebøkene forteller oss om en pianist med en anselig internasjonal og nasjonal karriere, gjennom tre tiår i stadig rivende utvikling. Christian kjennetegnes ved sin herlige lekenhet, elegante timing og en perfeksjonistisk innstilling til de verkene han fremfører. Christian Ihle Hadland og Det Norske Blåseensemble blir rett og slett gullringforlovet i en salig halvtime med Beethoven.
Franz Joseph Haydn sin symfoni nummer 44 ble omtalt som «Sorgsymfonien» av komponisten selv, da den tidlig var tiltenkt hans begravelse. Det Norske Blåseensemble tar denne symfonien til nye høyder i 2022 – ikke minst skyldes dette dirigent Eivind Aadland, som fjellstøtt gir både Beethoven og Haydn nytt driv i sin praktfulle orkesterledelse. Eivind har spilt med de største, for de største og har en mangfoldig karriere både i inn- og utland. Det Norske Blåseensemble gir alltid det lille ekstra når Eivind erobrer taktstokken.
Haydn sine fire satser er så ulike, men likevel så aktuelle. Det Norske Blåseensemble setter her for alvor standarden, for disse tonene er ikke til å misforstå. Det er intenst, og dette vekker oppsikt. Musikken er lett melodiøst, men de dystre undertonene slipper ikke taket. Dette kunne for all del vært nåtids filmmusikk så det skaper utvilsomt nysgjerrighet. Det er mer lekent før det smeller til og setter standarden.
Det Norske Blåseensemble er entusiastiske formidlere av vår felles musikktradisjon. På denne utgivelsen har arrangør Stian Aareskjold fremhevet ensemblet sine særegenheter og styrker på en fremragende måte. Stian studerte ved Norges Musikkhøgskole og har vært ansatt i Det Norske Blåseensemble siden 2004. Han er også tilknyttet Det Norske Kammerorkesteret, Londons velkjente barokkorkester «The English Concert» og flere norske barokkensembler.