Dan Styffe, til daglig solobassist i Oslo-filharmonien, lanserer sin tredje soloplate med flunkende nytt repertoar for kontrabass. Bass Trip inneholder musikk av ni komponister, tre av dem norske. Styffe fokuserer på det sangbare og vokale aspektet ved kontrabassen, og samarbeider med et knippe av de fremste musikerne i Norge i dag.
Kjente klassikere i ny form
Arvo Pärts legendariske Spiegel im Spiegel er kjent i mange versjoner, men ingen har tidligere framført det på kontrabass. Styffe fikk komponistens velsignelse til å gjøre det på sin måte, og resultatet er nesten hypnotisk. Teppo Hauta-Ahos solostykke Kadenza er et av de mest populære og hyppigst fremførte verker for kontrabass i dag Stykket inneholder en rekke spilletekniske utfordringer, faktisk kan det være vanskelig å tro at det bare er ett instrument som spiller.
Fire bestillingsverk
Styffe har bestilt flere av komposisjonene på Bass Trip, som alle griper fatt i forskjellige aspekter ved kontrabassen. Lars Petter Hagens Hymn beskriver han som «en lydarslått for kontrabass, ikke-eksisterende folkemusikk for en enorm, fiktiv hardingfele». Henrik Hellstenius’ Ombra della sera – Aftenskyggen – er en duo for bass og slagverk. Jon Øivind Ness finner frem til primale klanger i bass og bratsj i Gust, et stykke med mørke undertoner.
Magical
Utgivelsens tittelspor av den latviske komponisten og bassisten Peteris Vasks, avsluttes med en vemodig vals for kontrabass og stemme. Melodien kan plystres eller synges av bassisten, men vi følte at denne enkle og inderlige melodien kalte på noe helt særegent. Vi spurte Susanna Wallumrød, kanskje best kjent fra Susanna And The Magical Orchestra. Resultatet er en rørende vakker avslutning på en spennende ‘bass trip’ fra vår kanskje fremste kontrabassist.