Bare 19 år gammel, rett etter debuten som konsertpianist hjemme i Trondheim, reiste Thomas til Paris for å studere musikk. Hans store talent brakte ham raskt til de innerste kretser i musikkmetropolen, og i 1844 ble han introdusert for Fréderic Chopin.
Tellefsen kammermusikk for første gang
Thomas Tellefsen etterlot seg 44 opus (på samme måte som hos Chopin var klaveret representert i dem alle) og i serien Nordic Edition lanserer Simax nå den første av tre utgivelser med musikk av Tellefsen (The Chamber Works, The Piano Concertos, Walzes – Nocturnes – Mazurkas. Førstegangsinnspillinger på internasjonalt nivå, selvfølgelig, og kanskje ekstra interessant fordi Tellefsen heller ikke her hjemme er kjent i det hele tatt. Han besøkte hjemlandet bare noen få ganger etter at han reiste til Paris, gjerne med egne konsertaftener i Kristiania og Trondhjem som var gjenstand for stor interesse.
En virtuos begavelse utenom det vanlige
At han selv var en virtuos begavelse utenom det vanlige, trenger man bare kaste et blikk på klaverstemmene i hans verker for å konstatere. Tar man med den meget interessante kombinasjonen av kontinentale og norske trekk som Tellefsens musikk inneholder, er det et navn som peker seg ut som den ideelle Tellefsen-ambassadør i dag: Einar Steen-Nøkleberg. Store internasjonale suksesser med innspillinger av Sæverud, Grieg, og nå senest Halfdan Kjerufs komplette klavermusikk (2001 Simax) – Steen-Nøkleberg bringer våre hjemlige kulturskatter dit de hører hjemme; på aller høyeste internasjonale nivå. Med seg i denne forrykende innspillingen av Tellefsens kammerverker har han cellisten Øystein Birkeland og fiolinisten Atle Sponberg. Sammen danner de en fantastisk klangbunn for det utadvendte og romantiske uttrykket til det som vil bli den absolutt største gjenoppdagelsen fra Norge i 2004: Thomas Dycke Ackland Tellefsen.