Generøs og ustoppelig musikalitet er signaturen til den profilerte saxofonisten Rolf-Erik Nystrøm, kjent fra POING og en lang rekke rock, world, impro, og klassiske sammenhenger. Han står i bresjen for Oriental Winds of the Baroque – et band som viser at en passacaglia er like universell som bluesen.
De reisende
På denne utgivelsen tar Nystrøm utgangspunkt i de siste års tiltagende nasjonalisme i Europa, og han initierte Oriental Winds of the Baroque for å vise det historiske, åpne Europa. Som musiker reiser Rolf-Erik gjerne rundt 200 døgn i året, i likhet med sine kolleger. Møtene og samspillene er mange, og musikantenes verdensomspennende nettverk er gammelt. De omreisende kunstnerne og historiefortellerne i tidligere tider brakte nyheter, musikk og poesi med seg, og lærte av hverandre.
«Slik de gjorde på Jesu tid»
Hvert enkelt spor på albumet er en fortelling: ’Blomstene kommer tilbake hvert år, men ikke min datter’ er teksten på balladen fra Lorestan. Merulas vuggesang, der Maria synger for sitt lille barn ’sov nå, mitt barn, snart vil smerten ta søvnen fra deg’. Folkesangeren Ragnar Vigdal hevdet å synge slik de gjorde på Jesu tid, og Nils Økland har plukket opp en folketone etter ham. Den nedadgående bassfiguren i en passacaglia er mer universell enn bluesen – over hele verden danner den grunnlag for musikk. Her følger vi den hos Gaultier via improvisasjon, til Monteverdi.
Det multikulturelle Europa
Barokkmusikken oppstod ikke i en magisk kilde i Sentral-Europa på 1600-tallet. Tvert i mot ble den til gjennom innvandring, erobring, assimilering, åpenhet og nysgjerrighet. Dette albumet griper tak i de klingende resultatene av det multikulturelle Europa i barokken, i tillegg til inspirasjonskildene som ligger bak. Så her er det altså ikke et-og-et stykke, men sidestillinger og sammensmeltninger av hjertens lyst.