Lyrical Travels with Edvard Grieg – Liv Glaser

Grieg's most loved Lyric Pieces: Cradle Song · Homeward · Bell Ringing · Thanks · Puck · Shepherd's boy · Norwegian March · Notturno Solitary Traveler · Wedding Day at Troldhaugen · Once upon a time · Butterfly · Evening in the Mountainsmer… · From Days of Youth · Niels W. Gade · Folksong · Norwegian dance · Arietta

Liv Glaser, Érard piano (London 1853)

– Liv Glaser klarer å rendyrke det lette anslaget. I hendene hennes blir denne musikken først og fremst elegant og grasiøs med en intens, underliggende nerve – samtidig som hun har evig nok av folkemusikalsk sprett og spenst. [Tori Skrede, VG]

kr 139

Piano med stemme-prakt

Griegs lyriske stykker er uten sammenligning hans mest populære, flere av dem har i over 100 år behold sin plass på repertoaret hos både profesjonelle og amatører. I lys av Liv Glasers fem seneste utgivelser hadde Simax Classics et oppdrag klart for henne til starten av Griegåret vi nå er inne i: velg ut dine favoritter og spill dem inn på et tidstypisk instrument!

Denne innspillingen er gjort med et instrument fra 1853, og hvert register har en vokal klang som er vesensforskjellig fra de andre registrene i instrumentet. Spilt på denne type instrument blir Griegs melodiske geni enda tydeligere, og musikken folder seg helt naturlig ut slik den var komponert og tenkt. Grieg var pianist, og han kjente klaveret inngående og hadde et naturlig instinkt for instrumentets uttrykksmuligheter.

More

En vandring gjennom de kjæreste av Griegs lyriske stykker, med hans kanskje fremste fortolker. Liv Glaser var den aller første som spilte inn Griegs samlede lyriske stykker på plate, for RCA i 1963. I Griegåret 2007 er hun klar med en samling som må kunne kalles ‘Greatest Grieg’ – denne gangen spilt inn på et instrument fra Griegs egen tid.

Piano med stemme-prakt

Griegs musikk stammer fra en tid da pianoer (og alt annet for den saks skyld) ikke var så forbasket likelydende og ensartede som de er i våre dager. Denne innspillingen er gjort med et instrument fra 1853, og hvert register har en vokal klang som er vesensforskjellig fra de andre registrene i instrumentet. Spilt på denne type instrument blir Griegs melodiske geni enda tydeligere, og musikken folder seg helt naturlig ut slik den var komponert og tenkt. Grieg var pianist, og han kjente klaveret inngående og hadde et naturlig instinkt for instrumentets uttrykksmuligheter.

«… min livshistorie»

Debussy lignet foraktfullt de lyriske stykkene med «rosa drops fylt med sne», et ganske spesielt utsagn fra en som sto i en så stor kunstnerisk takknemmelighetsgjeld til Grieg som nettopp han. Grieg skriver i et brev til sin forlegger: «De 10 bind Lyriske representerer en del av min livshistorie.» Dette er en betroelse som tatt på alvor åpner for en lyrisk vandring i et landskap med eventyrlige skatter!

Liv Glaser (f. 1935)

Et begrep for norske musikkelskere. Helt fra debuten i 1960 er hun blitt regnet blant den norske klaverelite, med utallige konserter og opptredener i radio og TV. Hun har turnert og gitt kurser og mesterklasser over hele verden. Glaser studerte med Robert Riefling i Oslo, på Conservatoire Supérieur de Musique i Paris med legendariske Vlado Perlemuter, senere hos Wilhelm Kempff.

I 1990 satte hun seg atter på ‘skolebenken’, tok timer Paul Badura-Skoda i Wien, studerte Mozart-manuskripter ved NMA, Mozarteum, og fordypet seg i hammerklaver hos Malcom Bilson ved Cornell-universitet i U.S.A. Det resulterte i innspilling av Mozarts komplette klaversonater. Glaser har undervist ved Norges musikkhøgskole fra grunnleggelsen i 1973 og ble professor i 1994. I 2005 ble Liv Glaser tildelt den prestisjetunge Lindemanprisen.

Edvard Grieg |Erik Gard Amundsen |Liv Glaser

Utgivelsesdato:

EAN : 7033662012916

Katalognummer: PSC1291

Priskategori : CD