Johan Sebastian Bachs cello suiter, regnes som den ypperste testen på en cellists tekniske og musikalske kapasitet. Men kanskje viktigst av alt, suitene er flotte kunstverk og majestetisk bevis på Bachs oppfinnsomhet med tanke på hva han får til med en ensom cello. Ernst Simon Glaser har understreket dette faktum ved å gi levende komponister i oppdrag å kjempe med Bachs suiter, alle seks. Det er selvfølgelig en feiring av den gamle mesteren, men det er også en feiring av instrumentet og av den rene fremføringsglede i seg selv.
Det hele startet da Eivind Buene skrev et solostykke til Glasers debutkonsert i 2003. Eivind hadde tidligere studert gitar og kjente til Bachs suiter for solo cello gjennom lutt-transkripsjoner. Han hadde et spesielt forhold til 5. Suiten i c-moll og valgte derfor å la seg inspirere av denne.
Eivind Buene om verket:
«Conversation with J.S. er et stykke hvor klanglige fantasier anno 2002 møter energien i Johan Sebastian Bachs cellosuite no. 5. Bachs gestikk, de fysiske bevegelsene og den musikalske flyten er grunnlaget for en samtale på tvers av århundrene, hvor celloens og musikkens historie klinger mellom linjene.»
«Etter å ha spilt Eivinds verk noen ganger så lurte jeg på hvordan det ville være å spille det tett inntil Bach suiten som var inspirasjonskilden til verket, og så for meg interessante konsert og seminar-situasjoner. Jeg tenkte også at det ville være spennende å bestille et nytt verk for hver av de 6 Bach suitene og fremføre alle nyskrevne stykker sammen med sin Bach suite. Jeg var nysgjerrig på hvordan oppgaven om å la seg inspirere av en spesifikk Bach suite ville påvirke forskjellige komponister til å skrive» – Ernst Simon Glaser. Prosjektet involverer nå verk komponert av de anerkjente norske komponistene Magnar Åm, Bjørn Kruse, Therese Birkelund Ulvo, Lene Grenager, Eivind Buene og Olav Anton Thommessen – og de resulterende komposisjonene gjenspeiler deres unike respons på Bachs materiale.
Ernst Simon Glaser er en forkjemper for samtidsmusikk og jobber for tiden som solocellist i Kringkastingsorkesteret. Av priser kan tidligere Rikskonsertenes «Årets unge solist» og Musikkens venner «Debutantpris» nevnes. Hans debut-innspilling med Liv Glaser på fortepiano (Schumann og Schubert – Simax, 2004) ble godt mottatt. Hans innspilling med Sjøforsvarets Musikkorps bestående av fire cellokonserter med blåsere fikk en engelsk anmelder til å skrive at Glaser «with groove and elegance explores new avenues within contemporary music». Hans forrige CD på BIS som kom i 2017, der Glaser er solist i Tommie Haglunds «Flaminis Aura» med Göteborgs Symfoniker (dirigent David Afkham), ble nominert til svensk Grammy. Etter studier med Ralph Kirshbaum ble Ernst Simon Glaser ansatt som alternerende solocellist i Trondheim Symfoniorkester i en alder av 22 år. Fra 2001-2010 var han solocellist i Den Norske Operas Orkester og fra 2009-2021 var han solocellist i Göteborgs Symfoniker, Sveriges Nasjonalorkester. Glaser har tidligere undervist ved Musikkonservatoriet i Trondheim, og Norges Musikkhøgskole som Truls Mørks assistent, og vikar. Ernst Simon Glaser spiller på en cello bygget av Francesco Ruggieri, Cremona ca. 1680, generøst stilt til rådighet av Dextra Musica.