“Eugène Ysaÿe: Six sonatas for solo violin” has been added to your cart. View cart
«Christian Sinding Works for Violin and Piano» er lagt til handlekurven din. Vis handlekurv

Bartók chamber works for violin – Elise Båtnes

BÉLA BARTÓK: Andante for violin and piano (1902) · Sonata for violin and piano (1903) · Hungarian Folksongs for violin and piano, Part 1 · Hungarian Folksongs for violin and piano, Part 2 · Sonata for solo violin, SZ117mer… (1944)

Elise Båtnes, violin · Håvard Gimse, piano

– Det er rett og slett flott å lytte til innspillingen. Båtnes sparer ikke på noe. Det er konsentrert uttrykk, vilje og kraft i det hun fremfører, og det er bare å gi seg ende over til et løfterikt musikalsk mesterskap. [6/6 Aftenposten]

kr 149

Elise Båtnes er tilbake

Elise Båtnes kommer for fullt tilbake på den norske musikkscenen nå i august: som konsertmester for Oslo-filharmonien og med ny soloutgivelse – den første på 22 år! 17. august lanseres platen med konsert under Oslo Kammermusikkfestival.

Elise Båtnes spilte som 12-åring fiolin på en måte som trollbandt det norske folk. Elise var den første av våre helt unge fiolintalenter, og fikk svært mye oppmerksomhet i veldig ung alder fra alle medier. Men etter at 15-åringen ga ut ‘Fra Elise’ i Norge har det vært relativt stille på platefronten. Desto mer spennende er det når Elise Båtnes nå faktisk gjør sin internasjonale platedebut som solist på Simax – i det tøffeste repertoaret som finnes.

Bartóks solosonate er et kapittel for seg selv. Han skrev den til Yehudi Menhuin i 1944, og det halvtimes lange verket er blant de største utfordringer i fiolin-litteraturen. Elise ble stilt ovenfor den nærmest ved en tilfeldighet i forberedelse til en festival for noen år siden. Det var full klaff, og planen om å spille inn en plate med bare Bartók begynte å ta form. Når så medspiller Håvard Gimse i tillegg fant frem til den nærmest ukjente store fiolinsonaten fra 1903 – ja, da var rammen for utgivelsen klar.

Les mer

Elise Båtnes kommer for fullt tilbake på den norske musikkscenen denne høsten: som konsertmester for Oslo-filharmonien og med ny soloutgivelse – den første på 22 år! 17. august lanseres platen med konsert under Oslo Kammermusikkfestival.

Tilbake i Norge som konsertmester for vårt fremste orkester

Utgivelsen markerer Elises tilbakekomst til norsk musikkliv. Etter tolv år ute, bl.a som konsertmester for orkestre i Tyskland, Sverige og Danmark, har Oslo Filharmoniske Orkester klart å lokke henne hjem. Hun overtar fra sesongstarten nå i august som konsertmester etter at Stig Nilsson går av med pensjon. Lederoppgaven i vårt fremste orkester ser hun frem til med forventning og glede: «I et orkester er det viktig å få helheten til å fungere, at det blir et fellesskap. Sammen må vi finne en fellesnevner slik at vi får til et entydig uttrykk. Den innstillingen finner jeg i Oslo-Filharmonien.»

BI: Økonomi og ledelsespsykologi

Det er imidlertid ikke bare musikk som har stått på Elises timeplan i årene utenlands. Ønsket om å utvikle seg videre også på andre områder gjorde at hun satt i gang med ‘nettstudier’ ved BI, og i fjor avsluttet hun sin Diplomoppgave/Bachelor innenfor økonomi – blant annet med vekt på ledelsespsykologi.

Bartók – kjente og så godt som ukjente verker

Akkurat Bartóks solosonate er et kapittel for seg selv. Han skrev den til Yehudi Menhuin i 1944, og det halvtimes lange verket er blant de største utfordringer i fiolin-litteraturen. Elise ble stilt ovenfor den nærmest ved en tilfeldighet i forberedelse til en festival for noen år siden. Det var full klaff, og planen om å spille inn en plate med bare Bartók begynte å ta form. Når så medspiller Håvard Gimse i tillegg fant frem til den nærmest ukjente store fiolinsonaten fra 1903 – ja, da var rammen for utgivelsen klar.

17. august kl. 14 lanseres platen under Oslo Kammermusikkfestival, med konsert på Villa Grande, Bygdøy.

Béla Bartók |Elise Båtnes |Håvard Gimse |Vegard Landaas

Utgivelsesdato:

EAN : 7033662011742

Katalognummer: PSC1174

Priskategori : CD