Hubro-utgivelsen «Avant Folk II» er Frode Haltlis oppfølger til «Avant Folk» fra 2018, et album som mottok strålende kritikker: Audun Vinger i Dagens Næringsliv beskrev «Avant Folk» som «(…) en knockout, på emosjonelt og tankemessig plan». Ensemblet har samme besetning som siden starten, og har siden debuten blitt et ettertraktet band som har spilt på festivaler i inn- og utland.
Da Frode Haltli satte sammen Avant Folk i 2017, var det for å videreføre arbeid i ytterkanten av folkemusikken, nå i bandformat: Trommer, bass, to gitarer, to blåsere, to felespillere, orgel og han selv på akkordeon. Ensemblet har et særpreget sound som blander akustiske og elektriske instrumenter; Frode Haltlis musikk henter inspirasjon fra fortid og samtid.
– «Jeg har arbeidet på tvers av etablerte sjangre i mange år, og gjort alt fra kompleks notebilder i samtidsmusikk, til jazz og folkemusikk. I Avant Folk bruker vi arbeidsmetoder fra folkemusikken: Jeg presenterer et ganske enkelt grunnmateriale som alle musikerne lærer seg – på øret. Alt vi spiller videre tar utgangspunkt i dette, med felles rytmikk og frasering, og vi oppnår en enorm fleksibilitet i videre arbeid.» – Frode Haltli
Konserten i Gamlekinoen på Voss ble hyllet av flere kritikere, bl.a. skrev Joseph Woodard i All About Jazz følgende:
– «By my biased account, Haltli’s mesmerizing and newly-commissioned set, for a ten-piece ensemble including Hardingfele player Erlend Apneseth and conventional violin, horns (with saxophonist Rolf-Erik Nystrøm, also in Haltli’s juicy cool band POING), was the most memorable show of the Voss fest.”
Låtene:
– Doggerland er en arkeologisk betegnelse på fiskebanken Doggerbank, som i forhistorisk tid var over havnivå, og bebodd av mennesker. En tenkt folkemusikk fra Doggerland må vel være en blanding av norsk og irsk…?
– «Det kan høres sånn ut hos oss, i alle fall, men når rytmen har fått satt seg ordentlig i denne låta, så skjer det et brått skifte, og man kastes ut på dypt vann, sammen med Ståle Storløkken på synth og Rolf-Erik Nystrøm på saxofon. I den abstrakte undervannsmusikken overlates roret til felespiller Hans P. Kjorstad fra Sør-Fron, som forbinder arkaisk musikk med noe svært moderne, på sin særegne måte. Han tar oss også trygt opp på land igjen mot slutten av sporet.» –
– «Spor nummer to, Nordlys er basert på et tema jeg skrev i 2014 til den tyske road-movien Nordland. Trompetist Hildegunn Øiseth er i fokus fra starten, men både besetning og stemning skifter kurs i løpet av det 10 minutter lange sporet. Et drømmende stykke musikk, en reise, som avslutter i et minimalistisk musikalsk landskap.»
Det nærmeste vi kommer folkemusikken på dette albumet er nok det tredje sporet, Gravberget, en polsdans komponert i stil fra Solør og Finnskogen, området der Frode selv vokste opp.
– «Finnskogspols er asymmetrisk, med kort treer. Men når vi spiller denne rytmen i band-format, så går vel tankene like gjerne til Vest-Afrika eller andre steder i verden, som til ei tømmerkoie på Finnskogen. Særlig når Oddrun Lilja tar musikken til uante høyder i en psykedelisk elgitarsolo! Låta slutter som den begynner: Hardingfelespiller Erlend Apneseth klimprer grunnrytmen på to feler samtidig.»
– «I Østen som i Vesten (All over the Place) består av to selvstendige melodier som begge benytter seg av skeiv tonalitet og blåtoner i et gitt system – det kan både høres ut som en gammel norsk visetone eller en arabisk maqam, litt avhengig av øret som hører. Resultatet har blitt originalt og uhørt, på tross av et utgangspunkt i tradisjonelle tonaliteter.»