Lazuli – Hilde Marie Holsen

HILDE MARIE HOLSEN: Orpiment · Eskolaite · Lapis ·mer… Lazuli

Hilde Marie Holsen: trumpet and electronics

Hilde Marie Holsens «Lazuli» er nesten sjokkerende fullkomment.

kr 139

Clear selection

Fullkommen albumdebut. Trompetisten Hilde Marie Holsen følger opp det kritikerroste mini-albumet «Ask» med mørke og mystiske «Lazuli» – en suite av fire komposisjoner inspirert av visuell kunst. Hilde Marie Holsens «Lazuli» er nesten sjokkerende fullkomment. «Lazuli» er som en intens dialog mellom komposisjon og improvisasjon, hvor samspillet mellom lyd og musikk er eksperimentell og ofte utfordrende. Likevel oppleves musikken som gjennomført og fullendt, nærmest skjebnebestemt. Og resultatet er på mange måter monumentalt. Det å skulle endre ett element er utenkelig. «Alle elektroniske lyder på albumet er live og prosessert trompet, som de var på mini-albumet «Ask»», forteller Holsen. «Etter «Ask» har jeg blant annet utforsket akustisk trompet og nye måter å spille på, både konvensjonelle og ukonvensjonelle, og prøvd å finne ulike klanger som også kan gi det elektroniske lydbildet en større sonisk bredde. Musikken på «Lazuli» startet som en improvisasjon, hvor jeg i etterkant har gjort små justeringer på sporene. «Lazuli» springer ut fra et samarbeid med maleren Tyra Fure Brandsæter. Vi har brukt tid på å jobbe sammen, og brukt hverandres uttrykk som inspirasjon for egen kunst. Titlene på albumet er en hyllest til samarbeidet; de er alle forskjellige type mineraler som har blitt brukt som fargepigmenter i maling.» Det er tallrike eksempler på en instrument-og-elektronikk-tilnærming i improvisert og eksperimentell musikk, selv med trompet og elektronikk. Terry Rileys tape-manipulasjoner med Chet Baker i «Music for the Gift» i Paris i 1963. Eksperimentene til størrelser som Jon Hassel, Mark Isham og Graham Haynes, og bl.a. Nils Petter Molvær og Arve Henriksen her på berget. Men ingen har gått så langt som Hilde Marie Holsen i å lage lydlandskaper, til og med støy, og gjøre støyen til en likeverdig partner til musikken. Med trompeten legges premissene for både formen og innholdet, og resultatet er sømløst. I albumets siste spor, tittelsporet «Lazuli», hører du hvor langt Hilde Marie Holsen kan gå. Konserter: 24.05 Kafé Hærverk, Oslo 07.06 Østre, Bergen 09.06 Lauget Kaffi og Kultur, Sandane

More

Trompetisten Hilde Marie Holsen følger opp det kritikerroste mini-albumet «Ask» med mørke og mystiske «Lazuli» – en suite av fire komposisjoner inspirert av visuell kunst.

Fargepigmenter

«Alle elektroniske lyder på albumet er live og prosessert trompet, som de var på mini-albumet «Ask»», forteller Holsen. «Etter «Ask» har jeg blant annet utforsket akustisk trompet og nye måter å spille på, både konvensjonelle og ukonvensjonelle, og prøvd å finne ulike klanger som også kan gi det elektroniske lydbildet en større sonisk bredde. Musikken på «Lazuli» startet som en improvisasjon, hvor jeg i etterkant har gjort små justeringer på sporene. «Lazuli» springer ut fra et samarbeid med maleren Tyra Fure Brandsæter. Vi har brukt tid på å jobbe sammen, og brukt hverandres uttrykk som inspirasjon for egen kunst. Titlene på albumet er en hyllest til samarbeidet; de er alle forskjellige type mineraler som har blitt brukt som fargepigmenter i maling.» «Elementer» er viktig for Hilde Marie Holsens implisitte tematikk på «Lazuli» – de kjemiske mineralene som brukes til å lage pigmenter i maling, og idéen om å male med lyd. Holsen er en alkymist; hennes arbeidsmetode er en kontinuerlig prosess der kunsten til slutt avdekker seg selv. Hun bruker lydene fra trompeten som grunnstoff, i kombinasjon med pust og elektronikk, og omformer dem til gull. kkoet fra en tamboura-drone. De ambiente lydene utløses av trompeten gjennom ulike elektroniske plug-ins, eller av nye måter å spille trompet på; fra blåsing til et mer perkussivt spill. Det er tallrike eksempler på en instrument-og-elektronikk-tilnærming i improvisert og eksperimentell musikk, selv med trompet og elektronikk. Terry Rileys tape-manipulasjoner med Chet Baker i «Music for the Gift» i Paris i 1963. Eksperimentene til størrelser som Jon Hassel, Mark Isham og Graham Haynes, og bl.a. Parallellen til visuell kunst er tydelig i måten Hilde Marie Holsen har utviklet de fire stykkene som utgjør «Lazuli»; ‘Orpiment’, ‘Eskolaite’,’Lapis’ og ‘Lazuli’. Lag på lag med lyd legges på «maleriet», og skaper et tykt impasto av detaljer og teksturer. Det siste sporets klarhet og umiddelbarhet oppleves så ekte og tredimensjonal at man nesten føler man kan ta på det. Konserter: 24.05 Kafé Hærverk, Oslo 07.06 Østre, Bergen 09.06 Lauget Kaffi og Kultur, Sandane

Trompet og elektronikk

Det er tallrike eksempler på en instrument-og-elektronikk-tilnærming i improvisert og eksperimentell musikk, selv med trompet og elektronikk. Terry Rileys tape-manipulasjoner med Chet Baker i «Music for the Gift» i Paris i 1963. Eksperimentene til størrelser som Jon Hassel, Mark Isham og Graham Haynes, og bl.a. Nils Petter Molvær og Arve Henriksen her på berget. Men ingen har gått så langt som Hilde Marie Holsen i å lage lydlandskaper, til og med støy, og gjøre støyen til en likeverdig partner til musikken. Med trompeten legges premissene for både formen og innholdet, og resultatet er sømløst. I albumets siste spor, tittelsporet «Lazuli», hører du hvor langt Hilde Marie Holsen kan gå.

Konserter

24.05 Kafé Hærverk, Oslo 07.06 Østre, Bergen 09.06 Lauget Kaffi og Kultur, Sandane

Hilde Marie Holsen |Maja S. K. Ratkje

Utgivelsesdato:

EAN : 7033662025725

Katalognummer: HUBROCD2572

Priskategori : CD