Et forbløffende album fra organist Ines Maidre: Revived in Tango!
Tango og transformasjon
Ideen med albumet er å presentere Bovet´s tangoer i par med deres tidlige musikalske modeller for å vise inspirasjonskildene og hvor mye tangoens transformasjon avslører eller endrer prototypen. Ideen om rangering av tangoen før prototypen styrker denne retrospektive tilnærmingen. Rekkefølgen på tangoen på CDen er forskjellig fra den opprinnelige på grunn av de kunstneriske målene i programmet. Av tolv Tangos Ecclesiasticos er seks presentert sammen med seks verker fra tidlig fransk (Nicolas de Grigny), italiensk (Girolamo Frescobaldi, Domenico Scarlatti), spansk (Pablo Bruna), og tysk (Johann Kaspar Kerll, Johann Sebastian Bach) orgelmusikk.
Ny sjanger
Helt siden Astor Piazolla i andre halvdel av 20. århundre integrerte den populære argentinske tangoen med klassiske ideer om form og kontrapunkt, har tango blitt legitimert som kunstmusikk. Guy Bovet tok et skritt videre og kombinerte den helt sekulære tangoen med orgelets religiøse stil, og skapte en subtil og særegen musikkstil. Selv om en blanding av det hellige og det verdslige alltid har eksistert i orgelmusikk, vekker Bovet´s idé om å kombinere sexy dans med de religiøse stiler nysgjerrighet. Det som gjør tangosamlingen spesielt original er det retrospektive aspektet ved musikken – de fleste tangoer følger visse musikalske prototyper og har referanser til et historisk hellig orgelrepertoar.
Ines Maidre
Ines Maidre er utdannet ved den Estonian Academy of Music i Tallinn, og har diplomeksamen som solist for både piano og orgel med de høyeste utmerkelser. Etter hennes videreutdanning i Paris med Daniel Roth, begynte hun sin solistkarriere med orgelkonserter og foredrag ved prestisjetunge katedraler og festivaler over hele Europa, USA og Latin-Amerika. Som cembalospiller opptrer hun ofte med sitt tidlig musikk-ensemble Musica Celines. Hennes samarbeid med ulike solister og ensembler har resultert i programmer som kombinerer orgel med gregoriansk sang, dans, perkusjon, fiolin, harpe, trompet, trombone og synthesizer. Foruten sin utøvende karriere arbeider hun som førsteamanuensis i orgel ved Griegakademiet, Universitetet i Bergen. Ines Maidre´s virtuositet og lidenskapelige musikalitet, kombinert med utsøkt stilistisk smak og enestående registreringskunst, har alltid vært vektlagt av kritikerne. Hun er en utmerket tolk av tidlig tangentmusikk såvel som en virtuos utøver av romantisk og moderne repertoar, og har utgitt CDer med et stort utvalg av orgelmusikk med fokus på fransk, estisk, og skandinavisk musikk.