Schubert & Schumann for cello and fortepiano – Liv Glaser

Franz Schubert: Sonata in A minor 'Arpeggione' · Robert Schumann: Adagio und Allegro · Fantasi-Stücke · Stücke immer… Volkstone

Ernst Simon Glaser, cello · Liv Glaser, fortepiano

– The more I soak in the Glasers’ sympathetic musical rapport, the more I feel as though I’m eavesdropping. I’m sure the musicians will forgive all of us listening in. [9/9 Jed Distler / www.classicstoday.com]

kr 139

Glaser og Glaser

Debut-CDen er tett knyttet opp til samarbeidet Ernst Simon har med sin halvsøster Liv Glaser, som jo er intet mindre enn en institusjon i norsk musikkliv. De to har tatt for seg noen av de mest sentrale verkene for cello og klaver i europeisk kunstmusikktradisjon, og de har gjort det ut fra en ganske spesiell vinkling. Det er nemlig Livs spesialitet hammerklaveret – og ikke det moderne flygel – som legger premissene for tolkningene her.

Dette er to musikanter som evner å nå sine tilhørere med engasjerende og gripende spill, i fremførelser uten lesebriller eller sikkerhetsbelte. De både følger og trekker i hverandre hele tiden, utveksler tanker og ideer gjennom sin musisering mens de stadig driver det hele videre. Slik vi vil musikk skal være.

Les mer

Det knytter seg naturlig nok stor interesse rundt en CD fra den mest prisbelønte musiker i Norge de siste årene. Her er Ernst Simon Glasers debut-CD.

Søskenpar i berikende studier og samspill

Debut-CDen er tett knyttet opp til samarbeidet Ernst Simon har med sin halvsøster Liv Glaser, som jo er intet mindre enn en institusjon i norsk musikkliv. De to har tatt for seg noen av de mest sentrale verkene for cello og klaver i europeisk kunstmusikktradisjon, og de har gjort det ut fra en ganske spesiell vinkling. Det er nemlig Livs spesialitet hammerklaveret – og ikke det moderne flygel – som legger premissene for tolkningene her. To hammerklaver, faktisk; et spinkelt lite Wiener-flygel til Schubert og et noe større flygel til Schumann. Med den samme klangpaletten som det komponistene hadde tilgjengelig for mer enn 150 år siden, blir tilnærmingsmåten ganske annerledes enn med moderne instrumenter. Med et slik instrument som samspillspartner må cellisten bruke en mer intim og nyanserik farge- og dynamikkskala enn han ellers ville gjort, og kommer utvilsomt nærmere en fremførelse slik den kan ha hørt ut i komponistens samtid. Ernst Simon Glaser er som sådan en representant for en bevegelse man ser mer og mer av blant unge musikere der grundige studier av oppførelsespraksis og originalinstrumenter bli en viktig del av grunnlaget for utdannelsen generelt. Det betyr ikke at man mister seg selv i jakten på ‘autentisitet’, men heller lar viktig erfaring og informasjon fra disse studiene berike sin generelle musikalske stil-oppfatning og teknikk.

Full risiko – ingen kasko

Når man leser det ovenstående kan det kanskje virke som om Glaserne er en litt tørr og heller akademisk duo. Intet kan være lenger fra sannheten. Dette er to musikanter som evner å nå sine tilhørere med engasjerende og gripende spill, i fremførelser uten lesebriller eller sikkerhetsbelte. De både følger og trekker i hverandre hele tiden, utveksler tanker og ideer gjennom sin musisering mens de stadig driver det hele videre. Slik vi vil musikk skal være.

Ernst Simon og Liv Glaser har dedisert sin første CD-utgivelse sammen til sin far – den legendariske fiolinisten Ernst Glaser – som ville fylt 100 år i 2004.

Erik Gard Amundsen |Ernst Simon Glaser |Franz Schubert |Liv Glaser |Robert Schumann

Utgivelsesdato:

EAN : 7033662011759

Katalognummer: PSC1175

Priskategori : CD