Cembalisten Christian Kjos fordyper seg i George Friedrich Handels ‘generalbass-kantater’ – sammen med Ditte Marie Bræin og Marianne Beate Kielland. De leverer de et briljant album med musikk fra barokkens elegante mester.
Christian Kjos om generalbass-spill:
«Generalbass (it. continuo) er 16- og 1700- tallets besifringsspill som i hovedsak består av å legge akkorder (improvisert) over en (komponert) basslinje. Hvordan dette løses, selve utsettelsen, kan utføres med varierende grad av kompleksitet avhengig av utøverens ønsker og evner. Læreboken Grosse General-Baß-Schule (Hamburg, 1731) av Johann Mattheson – Handels venn fra hans år i Hamburg – beskriver en form for avansert generalbass-spill som jeg ønsket å utforske og bruke i Handels sjelden fremførte ‘generalbass-kantater’ der utførelsen av generalbassen er helt avgjørende for det klingende resultatet. Det som kanskje er mest fremtredende i mitt spill er hvor ofte jeg forlater et rent akkordisk spill til fordel for bruk av melodisk materiale, imitasjoner, parallelle terser og tillagte dissonanser slik at det høres mer ut som en obligat (utskrevet/komponert) cembalostemme.
Ditte Marie Bræin, Marianne Beate Kielland and Christian Kjos
Ditte Marie Bræin stammer fra en av Norges eldste musikerfamilier. Hun studerte ved Norges musikkhøgskole (NMH) og har arbeidet mye både som solist og ensemblesanger innenfor barokk-, wienerklassisk- og samtidsmusikk. Marianne Beate Kielland er en av Skandinavias fremste sangere, med jevnlige opptredener i Europa, Japan og Amerika. Christian Kjos er en av Norges mest aktive cembalister. Etter studier ved NMH med Knut Johannesen og ved Schola Cantorum Basiliensis med Jesper Christensen, har han vært frilans cembalist og continuospiller i flere av Norges tidligmusikkensembler, særlig Barokkanerne. Christian har spilt med Concerto Copenhagen under Alfredo Bernardini og er en av grunnleggerne av Ensemble Meridiana, basert i Sveits. Christian har vært stipendiat ved NMH siden 2015 med det kunstneriske utviklingsarbeidet ‘Releasing the ‘Loudie’, harpsichord accompaniement in the G. F. Handel’s continuo cantatas’.