Nå kan vi følge hele reisen – med den fantastiske musikken og lesningene til den britiske skuespilleren Simon Callow.
Kraggerud og Gaarder har funnet hverandre i en fantastisk og eksistensiell fortelling som tar oss jorden og kvintsirkelen rundt. Kraggerud har komponert vakker, sørgmodig, sprudlende og hjerteskjærende musikk i Equinox – og på konserter for norsk publikum er det Jostein Gaarder selv som leser, nå senest under Oslo Kammermusikkfestival i år. Simon Callow, kjent fra filmer som ‘Amadeus’, ‘Fire bryllup og en gravferd’, ‘Shakespeare in Love’, leser.
24 nøkler til en verden før den glipper
Equinox betyr Jevndøgn. Dette døgnet er natt og dag like lange – de lyse og mørke kreftene i balanse – og det er nettopp på denne dagen Jostein Gaarders historie utfolder seg. I Equinox legger vi ut på en musikalsk reise gjennom 24 tonearter, kvintsirkelen rundt. Vår hovedperson befinner seg i en vanskelig situasjon; han venter på en nevrologisk diagnose. Midt på dagen tumler han ut i Greenwich Park der han slynges ut i en kaleidoskopisk reise til alle de 24 tidssonene, en for hver femtende lengdegrad. Utgivelsen inneholder hele Jostein Gaarders tekst på norsk og engelsk.
Musikken til Equinox har allerede fått en strålende mottakelse:
– Violinist-composer Henning Kraggerud’s booklet biography describes him as ‘an artist of exquisite musicianship’ and that’s not hyperbole. Hearing him play as a Prom encore the tenth of his 24 ‘Postludes in All Keys’ … opened a window on a magical world … [the music] is endlessly resourceful and surprising … from meditation to lopsided dance, it is extraordinary. I can’t wait to hear the whole thing in action. [ 5 stars David Nice / BBC Music Magazine]
– Henning Kraggerud… shows in a masterly way the universality of the language of music… These short compositions create the perfect connection between contemporary musical language and a classical artistic form and concept…. We are presented with a great work, rich in different stylistic and artistic aspects, but at the same time containing very diverse emotional layers.” [5 stars Muzyka 21]
– Kraggerud sticks firmly to a lush, late-Romantic idiom and delivers a beautifully clean, superbly articulated performance of his self-composed solo line throughout, full of character and wit. [David Kettle / The Strad]