Christian Ihle Hadland gir ut sitt tredje soloalbum, med verker av Haydn, Brahms, Borodin, Glinka og Schubert, samtidig som han inviterer til den syvende festivalen som kunstnerisk leder av Stavanger Kammermusikkfestival.
En sjelden pianist
Det har ikke skortet på lovord og ros. For Dagsavisen er Hadland «en lyriker ved klaveret. Han har det mest følsomme anslaget man kan tenke seg og hans klangbehandling er eksepsjonell.» Dagbladet var ikke mindre beskjeden i sin omtale av Hadlands debutplate: «Anslag i særklasse. […] så finstilt inn mot musikkens vareste nyanser at det kaster nytt lys langt inn i de fjerneste regioner i verkene.»
Sturm und Drang i sentral-Europa og melankoli fra øst
Ihle Hadlands innspillinger av Chopin, Schumann, Grieg og Mozart har med rette vakt oppmerksomhet verden over. På denne hans tredje soloutgivelse, beveger han seg inn i det musikalske landskapet fra sentral-Europa og Russland. Melankolien gjennomsyrer tittelsporet på denne utgivelsen, ‘Zhavoronok’ (Lerken), av Mikhail Glinka – en klaverbearbeidelse komponisten Mily Balakirev gjorde av en sang Glinka skrev etter at hans ekteskap havarerte. Melankolien kommer også til uttrykk i Haydns Sturm und Drang-pregede klaversonate – en ensom svale (eller lerke) i moll blant hans mange lysere sonater, og i klaverstykkene til Brahms.
Christian Ihle Hadeland
Christian Ihle Hadland ble født i Stavanger i 1983, og har gjort seg bemerket som en av Norges mest spennende pianister. Etter sin solodebut i Den Norske Opera i 2008 ble han hyllet i norsk presse som «en unik musiker som kunstnerisk sett kan fylle enhver av verdens konsertscener.» Hadland er allerede svært ettertraktet både som soloartist og som kammermusiker, og har opptrådt flere ganger på prestisjetunge scener og festivaler som Wigmore Hall, Risør Kammermusikkfestival, Schleswig Holstein Music Festival og Kissinger Sommer. Christian ga ut sitt debut-soloalbum i 2010 for Simax Classics med verker av Schumann og Chopin, og i 2013 ga han ut Mozarts klaverkonserter nr. 21 og 22 med Oslo Filharmoniske Orkester, begge til strålende mottagelser. I 2015 mottok han Spellemannprisen for sin innspilling av Griegs ‘Holberg Suite.’