At det kan løpe en åre av poesi gjennom en naturvitenskapelig avhandling høres merkelig ut. Men det er faktisk tilfellet med Darwins ikoniske bok, som uten tvil er en av de mest banebrytende vitenskapelige arbeider som er skrevet. Boka er høyst leseverdig for enhver lekmann. Det samme kan man ikke si om Einsteins relativitetsteori eller alle artiklene som flommer ut fra universitetene i dag. Komponist Christophersen har satt musikk til utdrag fra Artenes opprinnelse etter møysommelig å ha tilpasset teksten for sang. Likevel er det kun Darwins egne ord vi hører i verket.
The Lapse of Time er et stort anlagt musikalsk drama der to solister, kor og orkester beveger seg i langstrakte bølger mellom det knapt hørlige og storslåtte høydepunkt. Verket er fullt av liv: Det kravler og kryper i orkesteret mens sangerne bærer fram en forbløffende poetisk tekst tatt i betraktning av hvor den er hentet fra. Her er alvor, lek, drama og humor vevet sammen i en stor organisk enhet. Musikken har også en sakral farge, blant annet med rik bruk av kirkeorgelet og messende tekstledd. Med dette håper Christophersen å skape en arena for felles undring og begeistring mellom naturvitenskap og religion.
Livets fantastiske rikdom og kompleksitet har blitt til gjennom et tidsspenn hinsides vårt eget. Dette var en helt ny erkjennelse på Darwins tid, men som møtte sterk motstand, særlig fra kirken. Og fremdeles er det kontroversielt i mange kretser. Vi kan jo ikke så lett ta inn over oss milliarder av år. Så hvordan kan vi oppleve at ørsmå endringer fra en generasjon til neste resulterer i et slikt mangfold? Jo, kanskje gjennom musikk? For den kunstart som særlig er egnet for å oppleve tid på forskjellige måter er jo nettopp musikken. I verket får orkester og kor blant annet gå i dialog med sin egen fortid, det vil si med deler av verket vi allerede har hørt.
The Lapse of Time ble urframført i Kristiansund og Ålesund i 2013. Men denne innspillingen, ble gjort i februar 2022 av Ditte Marie Bræin (sopran solo), Frank Havrøy (baryton solo), Inger-Lise Ulsrud (orgel), Ensemble 96 (kor), Telemark kammerorkester og dirigentene Nina T. Karlsen og Per Kristian Skalstad i Frogner kirke. Dette skjedde i forbindelse med Darwin Day ved Universitetet i Oslo mens den voldsomste omikron-bølgen feide gjennom Norge og gjorde forberedelsene ekstra krevende. Til gjengjeld ble det en svært etterlengtet og storslagen konsertopplevelse for Oslo-publikummet.
B. Morten Christophersen (1976-) er komponist, arrangør og førstelektor ved Institutt for musikkvitenskap, Universitetet i Oslo. Han har skrevet orkester-, kammer-, solo-, kor, film- og scenemusikk. Blant annet har han skrevet for Oslo-Filharmonien, Bergen filharmoniske orkester, Kristiansand symfoniorkester, Marinemusikken og Den norske opera og ballett, Schola Cantorum, Ensemble 96, Ålesund kammermusikkfestival og NRK Drama. Verkene hans er gitt ut på flere plater og framført blant annet i Norden, Tyskland, USA og Taiwan.
Christophersen har undervist i arrangering, komposisjon, orkestrering, kontrapunkt og harmonilære ved UiO og flere andre læresteder siden 2003. I 2016 tok han PhD-graden med en avhandling om Johan Svendsens skisser og komposisjonsøvelser.