Einar Steen-Nøkleberg realiserer et mestermøte helt utenom det vanlige: Arne Nordheim går inn i pianoets klangkompleks – og tangerer ideer og prosesser i Beethovens siste klaversonate.
Arne Nordheim
– Mulighetene for etterklanger i klaveret er mange. Ved pedalenes hjelp kan det skilles ut interferenser i forskjellige farger. For helt å få disse under kontroll måtte jeg skrive LISTEN – et verk som er viet det hendøende liv i et klangkompleks. Jeg ville gå bak og under klangen da jeg i 1971 skrev dette sære stykket.
I likhet med kollega Beethoven ville jeg gjøre disse lite påaktede fenomener hørbare og etterhvert tilgjengelige – kanskje i slekt med opus 111.
Etter mange oppførelser av LISTEN begynte verkets egne rutiner å vaske frem nye klanger, og jeg tok mine elektroniske erfaringer i bruk. Slik: Alt pianisten spiller tas opp og sendes tilbake til pianist og tilhørere. Alt som er tatt opp via forsinkelse og klangendring når på sin ferd atter tilhørernes ører og eventuelle sjelsliv i stadige overlagringer.
Einar Steen-Nøkleberg
– Fra første stund appellerte notene til mitt øre og til mitt indre. Arbeidet startet selvsagt med materien, den manuelle øvingen, utvikling av forskjellige knep med pedalen, utforsking av overtonevirkninger, tyding av fermater. Etter hvert var det mulig å lytte, og i et radioprogram sa jeg: «I love Listen».
Så kom Arnes idé om Beethoven 111 og «Inside-Outside». I klangsamarbeidet med Mats åpnet mulighetene seg videre. Det oppsto en nærmest psykotisk rus. I denne rusen fikk konflikter og dramaer nye utsyn.
«Inside–Outside» føles uhemmet blottlagt.