Her er Jukka-Pekka Sarastes aller første Mahler-utgivelse noensinne! Oslo Filharmoniske Orkester viderefører sin serie Mahler-symfonier med sin sjefdirigent, og det høres i klangen og måten frasen bæres på at vi har med et ekte ‘Mahler-orkester’ å gjøre.
Skjebne og overtro
Symfonien er utvilsomt skjebnetung og dyster i utrykket. Mahler forandret rekkefølgen på andre og tredje sats frem og tilbake. Etter å ha forsøkt begge muligheter i noen av de tidlige framføringene, bestemte han at andanten skulle komme som nummer to og scherzoen som tredje sats. De tre grufulle, apokalyptiske hammerslagene i finalen så hans kone Alma som forvarsler for de tre skjebneslagene som skulle ramme Mahler; deres førstefødte datter Maria døde, Mahler ble diagnostisert med en uhelbredelig hjertelidelse, og han ble tvunget til å forlate stillingen som operasjef i Wien.
Bort fra verdens bekymringer
Andante moderato i den sjette symfonien kan med rette betegnes som en av Mahlers mest utsøkte langsomme satser. Selv om den ikke er uten mørkere partier, står den ut fra resten av symfonien i kraft av sin uanstrengte lyrikk, melodiske eleganse og jevnt over rolige, varme atmosfære. Her hører vi igjen stemmen til Mahler som oppglødd sangskriver, og vi er vitne til komponistens forsøk på å trekke seg tilbake fra verdens bekymringer.
Med Mahler ut i Europa
Opptakene på denne utgivelsen ble gjort under konsertene i mars 2010. Oslo Filharmoniske Orkester og Saraste er nå invitert ut for å gjøre mer Mahler. Den 25. november er det symfoni nr. 9 som står på programmet i Rotterdam. Simax’ utgivelse av symfoni nr. 6 er den femte Mahler-utgivelsen med OFO, i en serie som har mottatt mye heder og ære både ute og hjemme.