To av landets fremste utøvere på sine instrumenter møtes på denne utgivelsen i en intim duo-setting for fløyte og gitar. De har utfordret komponister til å komme med utviklende og meningsfull ny musikk for instrumentkombinasjonen, og har til de grader fått svar på tiltale.
Koshkin og Denisov
Nikita Koshkin studerte gitar og komposisjon ved konservatoriet i Moskva. Hans Oratorium Lacrimae (sorgens oratorium) kan sees som en kommentar til dagens verdisyn. Edison Denisov var en av de ledende russiske komponistene i generasjonen etter Sjostakovitsj. Han var uredd når det gjaldt å introdusere avantgardemusikk i et land der kunstneriske eksperimenter var tabu. Han har skrevet et stort antall verker, i tillegg til musikk til omkring 60 filmer.
Liebermann og Zahler
Lowell Liebermann debuterte som sekstenåring i Carnegie Hall med sin egen første pianosonate på programmet. Hans opusliste inkluderer opera, orkesterverk, vokal- og kammerverk. Stilmessig betegnes han som konservativ i positiv forstand, med godt kompositorisk håndverk. Noel Zahler har en rekke verv innenfor det amerikanske komposisjonsmiljø. Tittelsporet ble bestilt til denne utgivelsen, og komponisten sier selv at han stortrives med å utforske lydlandskap bare de fineste utøvere kan realisere.
Erfaren duo
Gro Sandvik, mangeårig solofløytist i Bergen Filharmoniske Orkester og professor i fløyte ved Griegakademiet, Universitetet i Bergen, studerte med en rekke framtredende utøvere, blant dem Marcel Moyse og Bud Beyer. Sandvik har konsertert og gitt mesterklasser flere steder i USA, så vel som i Belgia, Polen og Storbritannia. Stein-Erik Olsen, professor i gitar ved Griegakademiet, Universitetet i Bergen, studerte bl.a. med Alexandre Lagoya ved Conservatoire National Supérieur de Musique de Paris. Begge to har gitt ut en rekke plater i forskjellige sammenhenger.