Fiolinisten Jonas Båtstrand og pianisten Helge Kjekshus trekker her frem mindre kjente fiolinverker av Johan Halvorsen, Christian Sinding og Ludvig Irgens-Jensen fra gullalderen i norsk musikkliv.
En norsk tradisjon for fiolinmusikk
Det var på denne tiden et stadig økende behov for ny musikk for instrumentene, og komponistene bidro med både lette stykker, arrangementer av kjent musikk og mer dyptpløyende musikk. I Norge er det jo særlig Edvard Griegs tre fiolinsonater som er blitt stående på repertoaret. Men det finnes også mye annen god fiolinmusikk som burde trekkes frem og få en ny start; blant dem de tre verkene på denne utgivelsen. Dette er musikk av ledende norske komponister som bør inngå i vår norske tradisjon.
Halvorsen, Sinding og Irgens-Jensen
Halvorsens ‘Capriccio’ er et utfordrende stykke rent musikalsk, inkludert det virtuose fiolinspillet, med påvirkninger i retning av norsk halling. Sinding ønsket å skrive sine store symfonier og solokonserter, men han overlevde som komponist av kammermusikk og sanger. Hans ‘Suite for solofiolin’ har åpenbart J.S. Bachs partitaer og solosonater som forbilder, men det er de ytre rammene som er gamle: innholdet, melodisk utforming og harmonikk er Sindings eget uttrykk. Irgens-Jensen blir i dag gjerne forbundet med stor orkestermusikk, og hans kammermusikk er også mer beskjeden i antall. Fiolinsonaten er stilistisk noe annerledes enn Irgens-Jensens store, mer moderne orkesterverker, med forbilder som Grieg, Brahms, Saint-Saëns og Reger. Irgens-Jensen var gjennomgående kritisk til det han hadde gjort, og sonaten ble liggende til etter hans død da pianisten Eva Knardahl og fiolinisten Ørnulf Boye Hansen trakk den frem igjen.
Jonas Båtstrand og Helge Kjekshus
Jonas Båtstrand har valgt å plukke frem mindre kjente norske verker til denne utgivelsen. Han er kunstnerisk leder for Christiania Ensemblet, spesialister i ukjente verker fra gullalderen i norsk musikkliv. De har blant annet fremført Sindings og Borgstrøms klaverkvintetter med pianisten Christian Ihle Hadland, og i 2010 ga Båstrand ut sin debut-CD med førstegangsinnspillingen av Hjalmar Borgstrøms fiolinkonsert på Simax – et album som fikk 6’ere i blant annet Aftenposten og musikkmagasinet Klassisk. Båtstrand er utdannet ved Norges Musikkhøgskole og har studert med Zakhar Bron, Camilla Wicks og Miguel Negri i Tyskland, USA og Italia. Han har også spilt for mestere som Ruggiero Ricci og Yehudi Menuhin og vunnet flere priser i løpet av studietiden, blant annet Æresprisen i Sparre Olsen-konkurransen. Helge Kjekshus er i fremste rekke blant norske solister, har spilt med ledende skandinaviske orkestre, samt europeiske og amerikanske orkestre, holdt solokonserter over hele verden, og mottok den prestisjetunge Grieg-prisen i 1998.