19-årig fiolinist gjør sin debutinnspilling med kjente fiolinkonserter på programmet. Hun har Norges fremste orkester med seg. Hun heter Guro Kleven Hagen.
Store fiolinkonserter
Det er pilarer i fiolinlitteraturen på programmet for denne utgivelsen. Max Bruchs fiolinkonsert er den mest kjente – solisten gjør sin entré med en lang, åpen G, fiolinens dypeste tone. Åpningen er legendarisk: her er det ingen ting å gjemme seg bak, bare et buestrøk på en åpen streng. Guro fanger lytteren med én gang, og binder videre sammen både de lange linjene og de halsbrekkende virtuose passasjene i konserten. Prokofievs konsert nr. 2 er kanskje mindre kjent, men står Guros hjerte veldig nært. Hør for eksempel hvordan hun løfter frem musikken i den betagende vakre 2. satsen gjennom sin lysende, varme tone.
Guro med Kreislers fiolin
Guro Kleven Hagen er født i 1994 i Fagernes, Valdres. Hun har spilt fiolin siden hun var 6 og begynte som elev ved Barratt Dues Musikkinstitutt da hun var bare 8 år gammel. Hun debuterte med Oslo Filharmoniske Orkester under ledelse av Jukka-Pekka Saraste i 2010/11-sesongen, og ble umiddelbart re-engasjert til dra på turné med orkesteret i 2011/12-sesongen. Guro har vunnet en rekke priser i nasjonale og internasjonale solistkonkurranser. I 2008 ble hun kåret til «Årets musiker» under Ungdommens Musikkmesterskap, og i 2010 fikk hun andrepris i Eurovisjonens konkurranse for unge musikere i Wien. Hun har i tillegg vunnet Prinz-von-Hessen-Preis i Kronberg (Tyskland), NRKs solistkonkurranse «Virtuos», «Den norske solistpris», Statoils klassiske musikkstipend, og ble i 2010 tidenes første norske prisvinner i den internasjonale Menuhin-konkurransen. For tiden studerer hun ved Hanns Eisler Hochschule für Musik i Berlin. Guro er så heldig å spille på et nydelig instrument med en spesiell historie. Hennes C. Bergonzi var tidligere mesterfiolinisten Fritz Kreislers instrument i en årrekke og på mange innspillinger. Fiolinen eies av Dextra Musica.
Deler erfaring med sine medstudenter
Det er ingen hemmelighet at det et svært høyt nivå hos unge musikere i Norge anno 2014. Det handler om et godt oppbygget undervisningsopplegg flere steder, ikke minst i regi av Barratt Due Musikkinstitutt. Men vi skal også legge merke til at den nye generasjonen mer enn gjerne deler av sin erfaring med sine medstudenter: Under redigeringsarbeidet med denne platen inviterte Guro, i samarbeid med Dextra Musica, studenter på Barratt Due til en times «underveis-session»: en detaljert og åpen situasjonsrapport med lytteeksempler, tanker og diskusjon.