Ravels ukjente, sarte sonatefragment, Poulencs dramatiske, triste fiolinsonate og Prokofievs mørke f-mollsonate. Guro Kleven Hagen og Marianna Shirinyan har valgt dramatisk og bevegende musikk når de nå gir ut sin første CD sammen.
Ravels bortgjemte sonate
Utgivelsens første verk stammer fra en sonate Ravel skrev i 1897 i en alder av 22 år – samme alder som Hagen – som ble lagt til side og ikke dukket opp igjen før i 1975. I dette satsfragmentet hører vi mange av vendingene og det lyriske uttrykket som skulle bli kjennetegnet for Ravel også i senere komposisjoner.
Poulenc og Prokofiev
Francis Poulenc skrev i 1942 og 1943 sin eneste publiserte fiolinsonate, mens hans hjemland Frankrike led under grusom krig. Verket er tilegnet den spanske poeten Federico Garcia Lorca, som ble drept i den spanske borgerkrig. Den langsomme satsens undertittel ’La guitare fait pleurer les songes’ (Gitaren får drømmene til å gråte), fra et dikt av Lorca, inspirerer også tittelen på denne utgivelsen. Det siste verket er Sergei Prokofievs første fiolinsonate, som ble urfremført av David Oistrakh i 1946. Dette stykket er, i likhet med Poulencs sonate, skrevet med krigens dystre hendelser i tankene. Oistrakh sa selv om stykket: ‘ingenting som er skrevet for fiolin på mange år, her eller andre steder, har en skjønnhet og dybde som tilsvarer dette stykket.’
Guro Kleven Hagen og Marianna Shirinyan
Guro Kleven Hagen, født 1994, kommer fra Fagernes i Valdres. Hun spiller på en C. Bergonzi, som tidligere har tilhørt mesterfiolinistene Fritz Kreisler og Itzhak Perlman. Etter platedebuten i 2014 har Guro vært travel med solistoppgaver hos orkestre både i Europa og Asia. Hun er en aktiv kammermusiker på festivaler i inn- og utland, hvor hun samarbeider med musikere som Janine Jansen, Leif Ove Andsnes, Maxim Rysanov og Shlomo Mintz. Guro er i tillegg kunstnerisk leder for kammermusikkfestivalen Valdres Sommersymfoni, og valgt ut i det prestisjefylte Crescendo-programmet. Den armenskfødte Marianna Shirinyan er en av de mest kreative og etterspurte pianister på den europeiske scenen. Hun er regelmessig gjest som solist med internasjonale orkestre, og er en ettertraktet kammermusiker ved de største festivalene. Marianna har mottatt Danmarks Radios prestisjefylte P2-pris for hennes bidrag til det danske musikklivet. Marianna er klaverprofessor ved Norges musikkhøgskole i Oslo, Steinway-artist og kunstnerisk leder ved Fejoe Chamber Music Festival i Danmark.