Denne vinteren kastet Christian Ihle Hadland seg over Scarlattis musikk i Berlins berømte Teldex-studio. Det ble tre dager med fyrverkeri!
Dronningens mann
Italieneren Scarlatti skrev sine mer en 555 sonater mens han var i tjeneste hos det som i 1746 ble dronningen av Spania; Maria Barbara. Akkurat hvilken type virtuos han selv var kan vi kanskje lese ut av en av de få samtidige beskrivelsene av hans spill: ‘When he began to play, Rosy said, he thought ten hundred devils had been at the instrument; he never had heard such passages of execution and effect before. The performance so far surpassed his own, and every degree of perfection to which he thought it possible he should ever arrive, that, if he had been in sight of any instrument with which to have done the deed, he should have cut off his own fingers.’
Christian Ihle Hadland
Hadland har etablert seg i det europeiske tetsjiktet som solist, soloartist og kammermusiker. Fra 2009 har han vært kunstnerisk leder for Stavanger Internasjonale Kammermusikkfestival. Han er også tilknyttet Prof. Jiri Hlinka Piano Academy. Christian ga ut sitt debut-soloalbum i 2010 for Simax Classics. Denne innspillingen inneholder verker av Chopin og Schumann på deres 200 års jubileum, og har vakt stor interesse og fått mange svært gode anmeldelser. I 2012 ga Hadland ut Mozarts klaverkonserter nr. 21 og 22 med Oslo Filharmoniske Orkester, til strålende mottagelse. Christians innspilling av Holberg-suiten vant Spellemannsprisen i 2015.
Dette skriver kritikerne når de hører Hadland:
– Det er noe dunlett over Ihle Hadlands spill, det er som om han trekker tonene opp av tangentene. Han vet også og inderlig at Mozart lodder dypere enn det lekre, tragedien ligger alltid der – stupene under, hvor han likevel leker fram skjønnheten. [Olav Egil Aune / Vårt Land]
Album of the week! – Hadland’s refreshingly speedy interpretation injects some of the composer’s signature cheeky charm back into the piece. The sense of ensemble is impeccable throughout – as the horns echo the piano, or the piano echoes the strings, you can almost see the twinkle of joy in Mozart’s eye as the cheery tunes are bounced effortlessly between each section of the orchestra. [John Suchet / Classic FM]
– Christian Ihle Hadlands tolkning av klaverutgaven [Holberg] er helt overlegen alt jeg har hørt. [Kjell Hillveg / Dagsavisen]