• PSC1347_Chopin_Now_front
  • Pianist Håkon Austbø
  • PSC1347_Chopin_Now_digipak

Chopin Now – Håkon Austbø

Frédéric Chopin: Ballade op. 23 G minor · Ballade op. 38 F major / A minor · Ballade op. 47 A-flat major · Ballade op. 52 F minor · Barcarolle op. 60 · Nocturne op. 62 no. 1 · Nocturne op. 62 no. 2 · Polonaise-Fantaisie opmer…. 61

Håkon Austbø, piano

– Og han trår til så aldeles på topp i de fire Balladene, der Austbøs evner i retning det subtile omfavner Chopins sans for det samme.[Ståle Wikshåland / Dagbladet]

kr 139

Håkon Austbø tolker Chopin

La oss slå det fast: Frédéric Chopin var i svært liten grad en drømmer.  Tvert om gikk han hver dag målbevisst til sitt musikalske laboratorium. Vår mesterpianist Håkon Austbø tar for seg sentrale verker fra Chopins sene fase på denne utgivelsen – og gir tilbeste medrivende fremførelser som viser komponistens intoleranse for alt overflødig. Frédéric Chopin hadde en vitenskapelig måte å arbeide med sin kunst på, og stykkene som Håkon Austbø har samlet på ‘Chopin Now’ er flotte eksempler på Chopins renskårne stil. De komponistene han selv satte høyest var Bach og Mozart, og en moderne lesning av Chopin understreker nettopp hans polyfone skrivestil. I 50 år har Håkon Austbø nå vært aktiv som pianist. Hans første opptredener var som solist med Harmoniens Orkester i 1963 og debutkonsert i Universitetets Aula i 1964. Han var da bare 15 år gammel, og debuten vakte stor oppsikt. Etter 40 år i utlandet vendte han for 10 år siden tilbake til Norge. Austbø er meget anerkjent for sine innspillinger av Messiaen, Skryabin, Brahms, Grieg og Debussy.

Les mer

La oss slå det fast: Frédéric Chopin var i svært liten grad en drømmer. Tvert om gikk han hver dag målbevisst til sitt musikalske laboratorium. Vår mesterpianist Håkon Austbø tar for seg sentrale verker fra Chopins sene fase på denne utgivelsen – og gir tilbeste praktfulle fremførelser som viser komponistens intoleranse for alt overflødig.

Videreutvikling

Chopin var en kunster som i liten grad lot seg påvirke utenfra, men gnagde på sitt bein og arbeidet isolert. Han var den første til å bruke ballade-betegnelsen om et musikkstykke uten tekst. Og stykkene representerer også noe helt nytt i hans produksjon, med hensyn til både form og teknikk. Han arbeidet med balladene over en periode på 11 år. I arbeidet med denne sjangeren blir forsiringer og ornamenter nesten borte, og han lot seg inspirere av Bach på ny i årene etter 1840. Barcarollen er nok et flott eksempel på hvordan Chopin kunne bruke sin uutømmelige fantasi innenfor en streng ramme.

Visjonær drøm og hudløs tanke

Håkon Austbø søker i sitt prosjekt inn mot kjernen i Chopins sene komposisjoner, der vi ser hvordan komponisten utvider og forlenger ustabile forløp, etablerer forventninger  som ikke innfris, ja rent ut dyrker det fragmentariske, slik som i Polonaise-Fantasien. Musikkviteren Olaf Eggestad understreker i sitt essay til utgivelsen hvordan komponistens sene stil står seg godt i vår egen tid – hvor empiri og poesi ikke nødvendigvis står i motsetning til hverandre.

Visjonær drøm og hudløs tanke

I 50 år har Håkon Austbø nå vært aktiv som pianist. Hans første opptredener var som solist med Harmoniens Orkester i 1963 og debutkonsert i Universitetets Aula i 1964. Han var da bare 15 år gammel, og debuten vakte stor oppsikt. Etter 40 år i utlandet vendte han for 10 år siden tilbake til Norge. Utgivelsen av ‘Chopin Now’ faller sammen med avslutningen av det store forskningsprosjektet ‘Den Tenkende Musiker’ som Håkon Austbø har ledet ved Norges musikkhøgskole de siste årene; et prosjekt som søker etter drivkreftene bak genuint personlige tolkninger av klassikerne, frigjort fra tradisjonens ballast.

Frédéric Chopin |Håkon Austbø

Utgivelsesdato:

EAN : 7033662013470

Katalognummer: PSC1347

Priskategori : CD