Bartók chamber works for violin – Elise Båtnes

BÉLA BARTÓK: Andante for violin and piano (1902) · Sonata for violin and piano (1903) · Hungarian Folksongs for violin and piano, Part 1 · Hungarian Folksongs for violin and piano, Part 2 · Sonata for solo violin, SZ117mer… (1944)

Elise Båtnes, violin · Håvard Gimse, piano

– Det er rett og slett flott å lytte til innspillingen. Båtnes sparer ikke på noe. Det er konsentrert uttrykk, vilje og kraft i det hun fremfører, og det er bare å gi seg ende over til et løfterikt musikalsk mesterskap. [6/6 Aftenposten]

kr 149

Elise Båtnes er tilbake

Elise Båtnes kommer for fullt tilbake på den norske musikkscenen nå i august: som konsertmester for Oslo-filharmonien og med ny soloutgivelse – den første på 22 år! 17. august lanseres platen med konsert under Oslo Kammermusikkfestival.

Elise Båtnes spilte som 12-åring fiolin på en måte som trollbandt det norske folk. Elise var den første av våre helt unge fiolintalenter, og fikk svært mye oppmerksomhet i veldig ung alder fra alle medier. Men etter at 15-åringen ga ut ‘Fra Elise’ i Norge har det vært relativt stille på platefronten. Desto mer spennende er det når Elise Båtnes nå faktisk gjør sin internasjonale platedebut som solist på Simax – i det tøffeste repertoaret som finnes.

Bartóks solosonate er et kapittel for seg selv. Han skrev den til Yehudi Menhuin i 1944, og det halvtimes lange verket er blant de største utfordringer i fiolin-litteraturen. Elise ble stilt ovenfor den nærmest ved en tilfeldighet i forberedelse til en festival for noen år siden. Det var full klaff, og planen om å spille inn en plate med bare Bartók begynte å ta form. Når så medspiller Håvard Gimse i tillegg fant frem til den nærmest ukjente store fiolinsonaten fra 1903 – ja, da var rammen for utgivelsen klar.

Les mer

Elise Båtnes kommer for fullt tilbake på den norske musikkscenen denne høsten: som konsertmester for Oslo-filharmonien og med ny soloutgivelse – den første på 22 år! 17. august lanseres platen med konsert under Oslo Kammermusikkfestival.

Tilbake i Norge som konsertmester for vårt fremste orkester

Utgivelsen markerer Elises tilbakekomst til norsk musikkliv. Etter tolv år ute, bl.a som konsertmester for orkestre i Tyskland, Sverige og Danmark, har Oslo Filharmoniske Orkester klart å lokke henne hjem. Hun overtar fra sesongstarten nå i august som konsertmester etter at Stig Nilsson går av med pensjon. Lederoppgaven i vårt fremste orkester ser hun frem til med forventning og glede: «I et orkester er det viktig å få helheten til å fungere, at det blir et fellesskap. Sammen må vi finne en fellesnevner slik at vi får til et entydig uttrykk. Den innstillingen finner jeg i Oslo-Filharmonien.»

BI: Økonomi og ledelsespsykologi

Det er imidlertid ikke bare musikk som har stått på Elises timeplan i årene utenlands. Ønsket om å utvikle seg videre også på andre områder gjorde at hun satt i gang med ‘nettstudier’ ved BI, og i fjor avsluttet hun sin Diplomoppgave/Bachelor innenfor økonomi – blant annet med vekt på ledelsespsykologi.

Bartók – kjente og så godt som ukjente verker

Akkurat Bartóks solosonate er et kapittel for seg selv. Han skrev den til Yehudi Menhuin i 1944, og det halvtimes lange verket er blant de største utfordringer i fiolin-litteraturen. Elise ble stilt ovenfor den nærmest ved en tilfeldighet i forberedelse til en festival for noen år siden. Det var full klaff, og planen om å spille inn en plate med bare Bartók begynte å ta form. Når så medspiller Håvard Gimse i tillegg fant frem til den nærmest ukjente store fiolinsonaten fra 1903 – ja, da var rammen for utgivelsen klar.

17. august kl. 14 lanseres platen under Oslo Kammermusikkfestival, med konsert på Villa Grande, Bygdøy.

Béla Bartók |Elise Båtnes |Håvard Gimse |Vegard Landaas

Utgivelsesdato:

EAN : 7033662011742

Katalognummer: PSC1174

Priskategori : CD