Elise Båtnes kommer for fullt tilbake på den norske musikkscenen denne høsten: som konsertmester for Oslo-filharmonien og med ny soloutgivelse – den første på 22 år! 17. august lanseres platen med konsert under Oslo Kammermusikkfestival.
Tilbake i Norge som konsertmester for vårt fremste orkester
Utgivelsen markerer Elises tilbakekomst til norsk musikkliv. Etter tolv år ute, bl.a som konsertmester for orkestre i Tyskland, Sverige og Danmark, har Oslo Filharmoniske Orkester klart å lokke henne hjem. Hun overtar fra sesongstarten nå i august som konsertmester etter at Stig Nilsson går av med pensjon. Lederoppgaven i vårt fremste orkester ser hun frem til med forventning og glede: «I et orkester er det viktig å få helheten til å fungere, at det blir et fellesskap. Sammen må vi finne en fellesnevner slik at vi får til et entydig uttrykk. Den innstillingen finner jeg i Oslo-Filharmonien.»
BI: Økonomi og ledelsespsykologi
Det er imidlertid ikke bare musikk som har stått på Elises timeplan i årene utenlands. Ønsket om å utvikle seg videre også på andre områder gjorde at hun satt i gang med ‘nettstudier’ ved BI, og i fjor avsluttet hun sin Diplomoppgave/Bachelor innenfor økonomi – blant annet med vekt på ledelsespsykologi.
Bartók – kjente og så godt som ukjente verker
Akkurat Bartóks solosonate er et kapittel for seg selv. Han skrev den til Yehudi Menhuin i 1944, og det halvtimes lange verket er blant de største utfordringer i fiolin-litteraturen. Elise ble stilt ovenfor den nærmest ved en tilfeldighet i forberedelse til en festival for noen år siden. Det var full klaff, og planen om å spille inn en plate med bare Bartók begynte å ta form. Når så medspiller Håvard Gimse i tillegg fant frem til den nærmest ukjente store fiolinsonaten fra 1903 – ja, da var rammen for utgivelsen klar.
17. august kl. 14 lanseres platen under Oslo Kammermusikkfestival, med konsert på Villa Grande, Bygdøy.