• HUBROCD2582.jpg
  • LaurenceCrane_BenjaminMcMahon.jpg

Sound of Horse – asamisimasa

1. John White in Berlin (13:38)
For electric guitar, cello, percussion & piano (2003)
2. Old Life Was Rubbish (01:49)
mer…
For open instrumentation. Version by asamisimasa for electric guitar, bass clarinet & piano (1998)
3. Riis (08:12)
For clarinet, cello & electric organ (1996)
4-6. Events (10:16)
For voice, three clarinets & vibraphone (1997)
I. Various people celebrating their birthday on 7 February 1997 (including their professions and respective ages) (03:46)
II. Selected foreign exchange rates on 7 February 1997 (including both French and Swiss francs) (02:31)
III. Some places in Britain with weather at 12.00 on 7 February 1997 (including temperatures in centigrade) (03:59)
7-13. Sound of Horse (20:30)
For clarinet / bass clarinet, acoustic guitar / electric guitar, percussion & cello (2009)
I. Straightforward (00:58)
II. Dark (02:35)
III. Warm (03:19)
IV. Loud and Rough (02:27)
V. Very Plain (04:21)
VI. Luminous and Serene (03:06)
VII. Solemn and Formal (03:44)

All compositions by Laurence Crane

asamisimasa: Kristine Tjøgersen – clarinets · Tanja Orning – cello · Anders Førisdal – guitars · Ellen Ugelvik – piano and electric organ · Håkon Mørch Stene – percussion · Ditte Marie Bræin – soprano

I motsetning til de fleste komponister er Cranes håndtering av det vakre kompromissløs – og dette er et vakkert album.

kr 139

Clear selection

Laurence Crane portrett. Musikken til den engelske komponisten Laurence Crane skaper grobunn for mange allusjoner. På overflaten beveger hans håndskrevne partiturer seg over sidene med minimalt avtrykk. Men når asamisimasa fremfører musikken manes en fantasifull verden frem, fra det hverdagslige – lyden av klokker som kimer, sirener som jamrer, surringen fra et air-condition-system – til det sublime. I motsetning til de fleste komponister er Cranes håndtering av det vakre kompromissløs – og dette er et vakkert album. Brian Eno dukker opp i tankene like ofte som Morton Feldman; til og med kunstnerne Constable og Turner. I lihket med ensemblet Apartment House, som Crane har jobbet med i 20 år, har asamisimasa en betydelig historie med komponisten. Tittelen «Sound of Horse» relaterer ifølge Laurence Crane både til vannet Horse Sound ved Coigach-halvøyen i vest-Skottland der han oppholdt seg da idéen til verket ble unnfanget, men også til gitaristen Mick Ronson. «Ved et par anledninger i perioden Mick Ronson samarbeidet med David Bowie i 1970-73» forteller Crane, «fikk han gitaren til å høres ut som en hestevrinsk, kanskje tydligst på sangen «Time» på LP´en «Alladin Sane»». Tilgjengelig som CD med 16-siders booklet, 2LP med trykte innerlommer og bonusspor er under produksjon.

More

Musikk kan være abstrakt, men lytting kan aldri bli abstrakt. Visse lyder skaper visse assosiasjoner: en følelse, eller en stedsfølelse. En komponist noterer symboler på et papir, men likevel kan vi når vi hører musikken tenke på drivende skyer eller lys som leker seg gjennom et rom.

Laurence Crane

Allusjoner, og lydene som fremkaller dem, er også kulturelt betingede. Crane (født i Oxford, 1961) plasserer seg i en internasjonal kontekst, men det er på mange måter også mulig å lese musikken hans som emblematisk engelsk. Brian Eno dukker opp i tankene like ofte som Morton Feldman; til og med kunstnerne Constable og Turner. Det er heller ikke vanskelig å finne elementer av engelsk eksentrisitet i Cranes valg av tekster for det tresatsige verket ’Events’. Her utgjør lister fra én enkelt utgave av The Guardian med kjente personligheters fødselsdager, utvalgte utenlandske valutakurser, og en britisk værmelding hele teksten. I lihket med ensemblet Apartment House, som Crane har jobbet med i 20 år, har asamisimasa en betydelig historie med komponisten. Et forhold som kan beskrives som et partnerskap. De presenterte albumets åpningsspor, den herlig smidige «John White in Berlin», på Ultimafestivalen i Oslo i 2008 og har siden fremført verket en rekke ganger internasjonalt. Gruppens perkusjonist (og albumets produsent), Håkon Mørch Stene, inkluderte også en versjon av Cranes «Riis» på sitt Spellemannvinnende soloalbum «Lush Laments for Lazy Mammal», utgitt på Hubro i 2014. Verket opptrer i en ganske annerledes versjon på dette albumet.

Hestevrinsk

Tittelsporet på denne innspillingen, «Sound of Horse», ble bestilt av asamasimasa og er det nyeste av Cranes verker på dette albumet. Verket ble urfremført i 2009 og utviklet videre gjennom flere fremføringer og en demoinnspilling. Nok en gang er altså både verk og interpretasjon et produkt av en lengre kreativ dialog mellom komponist og utøver. Verkets varierte utvikling gjennom syv satser vektlegger spennvidden i Cranes stil, og dens pågående utvikling. Noen få insisterende ’rocka’-elementer trenger seg på og går i mot et for rigid syn på hans musikk. Tittelen «Sound of Horse» relaterer ifølge Laurence Crane både til vannet Horse Sound ved Coigach-halvøyen i vest-Skottland der han oppholdt seg da idéen til verket ble unnfanget, men også til gitaristen Mick Ronson. «Ved et par anledninger i perioden Mick Ronson samarbeidet med David Bowie i 1970-73» forteller Crane, «fikk han gitaren til å høres ut som en hestevrinsk, kanskje tydligst på sangen «Time» på LP´en «Alladin Sane»». Partituret inneholder en dedikasjon til asamisimasas fire medlemmer og en ekstra liten inskripsjon helt på slutten: «In Memoriam Mick Ronson (1946-1993)». Tilgjengelig som CD med 16-siders booklet. En 2LP versjon med trykte innerlommer og bonusspor er under produksjon.

Anders Førisdal |asamisimasa |Ditte Marie Bræin |Ellen Ugelvik |Håkon Stene |Kristine Tjøgersen |Laurence Crane |Tanja Orning

Utgivelsesdato:

EAN : 7033662025824

Katalognummer: HUBROCD2582

Priskategori : CD