Musikk kan være abstrakt, men lytting kan aldri bli abstrakt. Visse lyder skaper visse assosiasjoner: en følelse, eller en stedsfølelse. En komponist noterer symboler på et papir, men likevel kan vi når vi hører musikken tenke på drivende skyer eller lys som leker seg gjennom et rom.
Laurence Crane
Allusjoner, og lydene som fremkaller dem, er også kulturelt betingede. Crane (født i Oxford, 1961) plasserer seg i en internasjonal kontekst, men det er på mange måter også mulig å lese musikken hans som emblematisk engelsk. Brian Eno dukker opp i tankene like ofte som Morton Feldman; til og med kunstnerne Constable og Turner. Det er heller ikke vanskelig å finne elementer av engelsk eksentrisitet i Cranes valg av tekster for det tresatsige verket ’Events’. Her utgjør lister fra én enkelt utgave av The Guardian med kjente personligheters fødselsdager, utvalgte utenlandske valutakurser, og en britisk værmelding hele teksten. I lihket med ensemblet Apartment House, som Crane har jobbet med i 20 år, har asamisimasa en betydelig historie med komponisten. Et forhold som kan beskrives som et partnerskap. De presenterte albumets åpningsspor, den herlig smidige «John White in Berlin», på Ultimafestivalen i Oslo i 2008 og har siden fremført verket en rekke ganger internasjonalt. Gruppens perkusjonist (og albumets produsent), Håkon Mørch Stene, inkluderte også en versjon av Cranes «Riis» på sitt Spellemannvinnende soloalbum «Lush Laments for Lazy Mammal», utgitt på Hubro i 2014. Verket opptrer i en ganske annerledes versjon på dette albumet.
Hestevrinsk
Tittelsporet på denne innspillingen, «Sound of Horse», ble bestilt av asamasimasa og er det nyeste av Cranes verker på dette albumet. Verket ble urfremført i 2009 og utviklet videre gjennom flere fremføringer og en demoinnspilling. Nok en gang er altså både verk og interpretasjon et produkt av en lengre kreativ dialog mellom komponist og utøver. Verkets varierte utvikling gjennom syv satser vektlegger spennvidden i Cranes stil, og dens pågående utvikling. Noen få insisterende ’rocka’-elementer trenger seg på og går i mot et for rigid syn på hans musikk. Tittelen «Sound of Horse» relaterer ifølge Laurence Crane både til vannet Horse Sound ved Coigach-halvøyen i vest-Skottland der han oppholdt seg da idéen til verket ble unnfanget, men også til gitaristen Mick Ronson. «Ved et par anledninger i perioden Mick Ronson samarbeidet med David Bowie i 1970-73» forteller Crane, «fikk han gitaren til å høres ut som en hestevrinsk, kanskje tydligst på sangen «Time» på LP´en «Alladin Sane»». Partituret inneholder en dedikasjon til asamisimasas fire medlemmer og en ekstra liten inskripsjon helt på slutten: «In Memoriam Mick Ronson (1946-1993)». Tilgjengelig som CD med 16-siders booklet. En 2LP versjon med trykte innerlommer og bonusspor er under produksjon.