Albumet ble spilt inn i Ugla studio med Morten Qvenild bak spakene. Et instrumentrikt studio der Anja Lauvdal kunne utnytte synther og elektronikk i kombinasjon med piano, flygel og cembalo. Hans Hulbækmo kompletterer lydbildet med sin kreative bruk av trommemaskin og opptaker sammen med slagverk, klokkespill og munnharpe. Et lydbilde som sys sammen og videreforedles av Fredrik Luhr Dietrichson som uanstrengt veksler mellom strengeinstrumentsøsknene mandolin, cello og kontrabass. Samlet
All musikken er innspilt live og i samme rom, en bevisst videreføring av Moskus sin musikalske filosofi om å fange musikken i nået og formidle idéen. I likhet med med de to siste albumene er også dette albumet mikset av Kyrre Laastad. Hans erfaring med Moskus sitt lydlige univers fra tidligere plater gir dette albumet en nerve som tar vare på impulsiviteten og den levende idéen som er gjennomgangstråden i hele “Papirfuglen”. Helge Sten står for mastring. Han mastret også “Mirakler”, og kontinuiteten i utgivelsen understrekes dermed ytterligere, samtidig som det formidles håndverk i toppklasse av både musikere og tekniske produsenter.
Fra debutalbumet “Salmesykkel” i 2012, via “Mestertyven” (2014), “Ulv Ulv” (2016), “Mirakler” (2018) og “Live på Victoria” (2020), til “Papirfuglen” nå i 2022,- har Moskus markert seg som en av mest spennende, tilstedeværende og levende bandene innen norsk jazz og improvisert musikk. En fot i fundamentet, en fot i framtiden, og kontinuitet som nøkkelord,- har gitt seks plateutgivelser, fire spellemannnominasjoner og har gjort at trioen for alvor har satt sitt preg på den samme arenaen det siste tiåret.