Fransk barokkmusikk er saftige saker. Entusiast og barokk-spesialist Ketil Haugsand holder lite tilbake når han nå endelig – 34 år etter at han begynte prosjektet – kan fullføre innspillingen av den komplette cembalomusikken til Forqueray.
Sjalusi
På slutten av 1600-tallet stod familien Forqueray sterkt ved Solkongens hoff. Den nye italienske stil var siste mote, og far Antoine var en sann virtuos med sin gambe. Sønnen Jean Baptiste utviklet seg raskt med et enda større talent, og ble kongens nye yndling. Faren utviklet en enorm sjalusi ovenfor sønnen, noe som førte til at han i 1715 fikk ham fengslet på falske anklager, og ti år senere utvist fra landet!
God butikk
Da far Antoine gikk bort, tok det ikke mer enn to år før sønnen publiserte farens fabelaktige gambe-musikk originalt og i sin egen transkriberte (og bearbeidede) versjon for cembalo samtidig. Dette var en virkelig en god satsning; gamben var på vei ut og cembaloet det nye og hotte! Komponisten kommenterer selv at for å bevare karakteren stykkene har i gambe-versjonen, er de lagt litt lavt i registeret på cembaloet. Resultatet er en klang som ryster tilhørere også i dag.
Professor Ketil Haugsand i støtet på selvbygg
Ketil Haugsand en usedvanlig spilleglad ekspert innenfor tidligmusikk. Med base som professor i cembalo ved Hochschule für Musik Köln gjør han en rekke konserter over hele Europa gjennom året. Entusiasme og ekspertise går hånd i hånd hos Haugsand, enten det dreier seg om favorittbilmerket Jaguar (restaurerer selv) eller barokkmusikk. På denne innspillingen benytter han et fenomenalt instrument han har bygget selv, etter flamsk modell.