Norske kvartetter i romantisk tradisjon er sjelden vare. Catharinus Elling (1858-1942) har skrevet kvartetter som svært få har hørt – inntil nå. Engegårdkvartetten røsker vekk glemselens slør med kvartettspill som det slår gnister av.
Et sterkt indre liv
Ellings kompositoriske stil er tradisjonell og han beveger seg aldri bort fra det romantiske tonespråk. Idealene er hentet fra den tyske stilen, slik den fremkommer fra Schubert gjennom Mendelssohn og Schumann frem til Brahms. Elling daterte aldri sine komposisjoner, og han nevnte dem heller aldri i noen av brevene som er bevart. De er imidlertid rimelig å anta at verkene som er innspilt her ble til mellom 1890 og 1905.
Norsk Brahms?
Åpningen av Ellings klaverkvartett i g-moll er noe av det mest medrivende som finnes innen norsk musikkarv. De store brede gestene i den stramme strukturen, fargebruken i instrumentasjonen er helt førsteklasses – det er så man nesten må holde seg fast. Og så sjekke igjen – joda; skrevet av Catharinus Elling fra Tollbodgaten i Oslo!
Engegård-kvartetten
En solid del av ansvaret for at dette er så til de grader gledelig ligger hos Engegård-kvartetten. Spilleglede og besjelet musisering er deres varemerke, noe som også blir lagt merke til og kommentert i inn og utland. Med seg på denne utgivelsen har de pianisten Nils Anders Mortensen, som bidrar med forrykende virtuost klaverspill.