• PSC1271.jpg
  • Mariss_Jansons.jpg

Mahler Symphony No. 7 – Oslo Philharmonic Orchestra

GUSTAV MAHLER: Symphony No. 7 in mer…E Minor

Oslo Philharmonic Orchestra · Mariss Jansons, conductor

– Dette er en innspilling på aller øverste hylle som setter standard. Gjort av et norsk orkester. Ikke dårlig. [Bergens Tidende]

kr 139

Sjanger: Orchestral

Oslo-Filharmonien og Mariss Jansons’ utgivelse av Mahlers symfoni nr. 1 og 9 har etablert seg som en klassiker, den mottok til og med Toblacher Preiz i 2003 som årets beste Mahler-tolkning. Som en del av orkesterets 90-års jubileum og oppkjøringen til Mahler-året kommer nå symfoni nr. 7 – også den spilt inn i løpet av to konserter med vårt fremste orkester og deres sjef gjennom 22 år, Mariss Jansons.

I dag er Mariss Jansons kanskje det mest ettertraktede dirigentnavnet i verden. Gjennom sitt lange samarbeid utviklet Jansons og OFO en unik musikalsk kommunikasjon, og spesielt i det store romantiske repertoaret kan man høre hvordan dirigent og orkester sammen oppnår fantastiske resultater.

Tidlig på 2000-tallet gjorde OFO og Mariss en rekke konserter med Mahlers symfonier, alle planlagt også for utgivelse på CD. Kjærlighetsforholdet mellom dirigent og musikere var kanskje aldri så hørbart som i Mahlers musikk, der den vidunderlige usensurerte urkraften i Jansons musisering treffer for fullt. Sammen skaper orkester og dirigent denne rene, naturlige og naive stemningen som Mahlers musikk er fullstendig avhengig av.

Les mer

Oslo-Filharmonien og Mariss Jansons’ utgivelse av Mahlers symfoni nr. 1 og 9 har etablert seg som en klassiker, den mottok til og med Toblacher Preiz i 2003 som årets beste Mahler-tolkning. Som en del av orkesterets 90-års jubileum og oppkjøringen til Mahler-året kommer nå symfoni nr. 7 – også den spilt inn i løpet av to konserter med vårt fremste orkester og deres sjef gjennom 22 år, Mariss Jansons.

Den mystiske syvende

Av alle Mahlers symfonier står den syvende kanskje som den mest gåtefulle. Orkesteret som helhet er litt mindre enn det Mahler brukte i sjette symfoni, men han legger til noen uvanlige instrumenter, blant annet tenorhorn og kornett i messingseksjonen, og ikke minst: mandolin og gitar i annen serenade.

Spøkelser i natten?

Den midterste satsen i symfonien Schattenhaft (skyggeaktig) er en av de mest spesielle satsene i Mahlers produksjon. Musikken er spøkelsesaktig og marerittlignende og vekker frykt og redsel; for mørket, for gjenferd, hodeskaller og utydelige skikkelser som kommer til syne i natten. Likevel er det ikke helt alvorlig ment: Det er tydelig at Mahler morer seg med å sende frysninger nedover ryggraden på publikum.

Mahler, Mariss og Oslo Filharmoniske Orkester

Tidlig på 2000-tallet gjorde OFO og Mariss en rekke konserter med Mahlers symfonier, alle planlagt også for utgivelse på CD. Kjærlighetsforholdet mellom dirigent og musikere var kanskje aldri så hørbart som i Mahlers musikk, der den vidunderlige usensurerte urkraften i Jansons musisering treffer for fullt. Sammen skaper orkester og dirigent denne rene, naturlige og naive stemningen som Mahlers musikk er fullstendig avhengig av.

Gustav Mahler |Krzysztof Drab |Mariss Jansons |Oslo Philharmonic Orchestra

Utgivelsesdato:

EAN : 7033662012718

Katalognummer: PSC1271

Priskategori : CD