Klavervirtuos, dirigent, komponist. Simax Classics er stolte over å kunne presentere World Premiere Recording av Issay Dobrowens klaverkonsert og tre klaversonater – musikk skrevet av et virkelig musikalsk multitalent. Fra 1928 til -32 var Dobrowen sjefdirigent for Oslo Filharmoniske Orkester, reddet ut fra Sovjetunionen på Nansen-pass. Det er den unge norske pianisten Jørn Fossheim har lett frem musikken fra arkivenes mørke, og det er oppsiktsvekkende toner han bringer til torgs!
På vandring i Europa
Etter revolusjonen ble det av flere årsaker vanskeligere for Dobrowen å forbli i sitt hjemland, og han flyttet til Dresden med kone og barn i 1922. Her skaper Dobrowen seg et navn hos de store operahusene og orkestrene i Europa frem til det i 1930-årene blir vanskelig å være jøde i Tyskland. Som sjefsdirigent for Oslo-filharmonien fikk Dobrowen norsk statsborgerskap, men under okkupasjonen av Norge må familien igjen flytte, denne gangen til Sverige. Etter krigen gjør Dobrowen en rekke innspillinger med Philharmonia Orchestra i London, han iscenesetter og dirigerer opera ved Covent Garden og La Scala, og deler de siste årene av sitt liv musikksjefstillingen ved La Scala med Furtwängler, de Sabata og Karajan.
Den store romantiske tradisjonen
Ettersom Dobrowens dirigentkarriere tok så til de grader av da han kom til Europa, måtte arbeidet som pianist og komponist komme litt i annen rekke. Verklisten hans teller kun 20 opus, og musikken er i dag så godt som ukjent for de fleste. Det er en fascinerende klangverden Dobrowen inviterer tilhøreren inn i, med flere inspirasjonskilder både innenfor russisk og vestlig musikktradisjon. At han selv må ha vært en klavervirtuos med usedvanlige ferdigheter hersker det ingen tvil om.
Ekspert på russisk klavermusikk
Jørn Fossheim har gjort russisk klavermusikk til ikke så lite av et spesiale, og har de siste årene konsertert mye rundt omkring i Russland. Da Fossheim spilte Dobrowens klaverkonsert i St. Petersburg under forberedelsene til denne innspillingen, var det faktisk første gang verket ble fremført i Russland overhode. Maestro Dmitriev og hans St. Petersburg filharmonikere er naturligvis ideelle medspillere i denne musikken, og sammen gir de oss et fascinerende første møte med musikken til en av de glemte storheter i vår nære fortid.