På utgivelsen Shoror møtes tradisjonene i Armensk folkemusikk og Europeisk klassisk musikk i verkene til Komitas. Mariam Kharatyan og Vigen Balasanyan presenterer et utvalg hans klaververker og sanger i instrumentale versjoner. Tradisjonsinstrumentene blul og duduk skaper sammen med flygelklangen et helt unikt lydbilde på dette albumet, som markerer 150-års jubileet til komponisten Komitas. Utgivelsen lanseres med konsert 13. november kl. 19 på Sentralen i Oslo.
Komitas fortsatte sine musikkstudier ved Richard Schmidts private konservatorium i Berlin, samtidig som han studerte filosofi. I 1899 var han blant grunnleggerne av The International Music Society, der han aktivt presenterte sin forskning omkring armensk folkemusikk og åndelig musikk både i forelesninger og artikler i Europa og Østen. Musikere som Debussy og Laloy trykket hans arbeid til sitt bryst, og Komitas samlet tusenvis av Armenske folkeviser, religiøse sanger, dansemelodier – for på den måten å sikre dem for ettertiden.
I tillegg til samling og arrangering av Armenian Pesant Songs, var Komitas svært opptatt av instrumentalmusikken som ble spilt til folkedans, noe som resulterte i hans berømte Yot Par og Msho Shoror. I arbeidet for å finne pianistiske variasjonsmuligheter i sitt musikalske uttrykk, gjennom å imitere artikulasjon og klangfargene fra folkemusikkinstrumenter, har Mariam Kharatyan vært spesielt interessert i disse to samlingene som unike kilder for solo piano. Hver dansemelodi har sine røtter fra en spesifikk region i Armenia, og er notert fra Komitas sin hånd med instrukser om å spilles i stilen fra folkemusikkinstrumenter. I sangene på denne utgivelsen har utgangspunktet vært arrangementer for solo klaver av Villy Sargsyan sammen med den originale versjonen for stemme og klaver av Komitas. Når sangene spilles sammen med blul og duduk – blant de eldste armenske folkemusikkinstrumenter – trekkes linjene igjen tilbake til musikkens utgangspunkt i folkemusikkens klanger og uttrykkspallett.
Den armenske pianisten Mariam Kharatyan er solist og kammermusiker, med en master fra Komitas State Conservatory, Yerevan, Armenia. Fra 2015-19 har hun arbeidet med sitt Ph. D. Artistic Research prosjekt ‘Armenian Fingerprints: interpreting the piano music of Komitas and Khachaturian in light of Armenian folk music’ ved Universitetet i Agder, der hun også er Assistant Professor. Vigen Balasanyan er armensk folkemusikkinstrumentalist på duduk, blul, shvi, pku og zurna, i tillegg til saxofon og klarinett. Han profilerer seg innenfor armensk folkemusikk, jazz og populærmusikk i et bredt repertoar som soloartist og i ensembler, deriblant Gusanakan State Ensemble of Armenia. Balasanyan har samarbeidet med en rekke folk-, jazz- og popband og har turnert i Usa, Frankirke, Kina, Polen, Hellas, Kypros, Russland, Uzbekistan, Qatar og Libanon.