Haydns originalitet er overveldende i klavertrioene, som først og fremst var skrevet for fremførelse av komponistens musikalske venner. Prisbelønte Grieg Trio henter fram hver minste nyanse i sine inspirerte fremførelser på denne nye utgivelsen.
Grieg Trio
Grieg Trios internasjonale ry er ikke minst basert på en serie innspillinger på SIMAX, Virgin Classics og EMI med verk av Beethoven, Mendelssohn, Schumann, Brahms, Dvorak, Grieg, Tchaikovsky, Smetana og Sjostakovitsj. Men også ved sin turnévirksomhet i store internasjonale fora som Wigmore Hall, Châtelet i Paris, Berlin Konzerthaus, Amsterdams Concertgebouw, Sale Verdi i Milano og New Yorks Weill Hall Carnegie Hall.
For fremragende utøvere
Alle de tre trioene Haydn skrev i Wien på slutten av 1790-årene er laget for fremragende utøvere, men fra pianistens synspunkt er kanskje Trio i C Dur den mest krevende av dem. Trio i Ess-Dur er også et sentralt og inspirert verk der spesielt klaveret har fått materiale som er neste virtuost i sin utforming. Fiss-Dur var en toneart som var lite i bruk i det 18. århundre; Haydn selv brukte den bare i én av sine over 100 symfonier, nemlig ‘Farvel’-symfonien fra 1772. Pianotrioen i samme toneart er også innenfor ‘Sturm und Drang’ uttrykket som tonearten ble assosiert med, selv om formatet er noe mindre.
all’ Ongarese
G-Dur er den mest kjente trioen på denne innspillingen, mest på grunn av finalen som går under navnet Sigøyner-Rondo. Haydn åpner verket med en langsom sats, et sett variasjoner over et friskt og luftig tema som klaveret og fiolinen presenterer sammen. Finalen fortjener utvilsomt sin betydelige popularitet, og inneholder originalt folkemusikkmateriale som kan gjenfinnes i Ungarske samlinger fra samme tid.