«Noget av det Forunderligste, Vildeste, Utilgjengeligste, der nogensinde har møtt os i en Koncertsal.»
Norsk sangskatt frem i lyset
Det er baritonen Per Vollestad som har påtatt seg oppgaven med å bringe denne norske musikkskatten frem i lyset igjen. Gjennom arbeidet med sin doktoravhandling ved Norges musikkhøgskole har Vollestad fått muligheten til å gjennomgå alt av manuskripter som finnes etterlatt. Sammen med pianisten Sigmund Hjelset presenterer han på den første CDen 38 sanger, hvorav de fleste ikke har vært spilt inn tidligere. Det er blant annet til tekster fra Des Knaben Wunderhorn, Vilhelm Krag, samt Ivar Aasen og Anders Hovden.
Ukunstlet musikalitet
Vollestad er en høyt skattet romansetolker, med flere innspillinger av Schubert, Schumann, Wolf og Grieg bak seg. Når han på denne måten vier sin oppmerksomhet om en av våre "glemte" store, er det med den samme seriøsitet og ukunstlet musikalitet som har preget hans tidligere innspillinger. Hans nærvær og engasjement er smittende, og vil sikkert sette Sinding på dagsordenen igjen, nasjonalt og internasjonalt. I sin tid het det at Frühlingsrauschen var verdens mest spilte klaverstykke – og notene ble sendt fra Peters forlag i vognlaster. Sinding ble feiret verden over som en av sin tids største komponister.
Hva fanden hjelper allverdens gramatikk, hvis en ikke kan dikte?
Blaafarveværket på Modum åpner 27 mai sommerutstillingen Kunstnerbrødrene, som er viet de tre brøderene Otto, Stephan og Christian Sinding. Her vil blant annet deler Christian Sindings arbeidsværelse, gjenfunnet i nedpakket tilstand på Norsk folkemuseum av Vollestad, være utstilt. Gjennom hele sommeren vil Vollestad være programvert for en stor serie Sinding-konserter som inneholder mye av Sindings kammermusikk. Sammen med Sigmund Hjelset skal han selv ha syv konsertforestillinger med tittelen Hva fanden hjelper allverdens gramatikk, hvis en ikke kan dikte? Forestillingene er bygget på Sindings musikk samt hans egne ord i brev og intervjuer. Dette er en forestilling som garantert vil by på overraskelser og gi et nytt bilde av komponisten.