De satte virkelig spor etter seg disse fem, både hjemme og ute. Store i sin egen tid og med sentrale roller i den fantastiske musikalske utviklingen som vi er med på i dagens Norge. Denne platen er den første i en ny stor serie på 10 utgivelser.
Marit Isene (1923–2003) debuterte i 1946, og på 50-tallet ble hun oppdaget og engasjert av Sir Georg Solti til rollen som Leonore i Beethovens Fidelio. På terskelen av en stor internasjonal karriere ble Isene hentet til opprettelsen av den Norske Opera av Kirsten Flagstad – til enorm glede og berikelse for det hjemlige publikum. Opptakene på denne utgivelsen viser en stemme- og tolkningskraft på internasjonalt toppnivå.
Fiolinisten Ernst Glaser (1904–74) virket som konsertmester i Oslo Filharmoniske Orkester i en mannsalder, og urfremførte en mengde norske verk i sin karriere som solist. På denne platen møter vi en fremragende stryker i briljante tolkninger av vakre og svært virtuose småstykker, akkompagnert av sin kone, pianistinnen Kari Aarvoll Glaser.
Domorganisten, korlederen, komponisten og pedagogen Arild Sandvold (1895–1984) satte sitt stempel på den kirkemusikalske utviklingen i landet i nærmere to mannsaldre. Opptaket vi her hører er hentet fra Paulus kirke i Oslo, der ett av hans favorittinstrumenter sto, i en fremførelse som sier det meste. Fløytisten Ørnulf Gulbransen (1916–2004) var ansatt i Oslo-filharmonien i 30 år. Som utøver var han på den ene siden samspillets mann, men han var også en suveren solist og samarbeidet med verdensnavn som Rudolf Serkin og Pablo Casals. Robert Riefling (1911–88) var den første norske pianisten som spilte J. S. Bachs Das wohltemperierte Klavier i sin helhet på konsert. Han spilte verket inn to ganger (bl.a. for Decca) og samtlige Beethovensonater kom også ut på plate.
Serien springer ut av et samarbeid mellom forskningsprosjekt ved Norges musikkhøgskole, Norsk kulturråd, NRK og Simax Classics. Opptakene er hentet fra NRKs arkiver.