Kan man revidere selveste Grieg? Pianisten Ingfrid Breie Nyhus gjør sin første solo-CD på Griegs eget flygel, i Griegs egen stue på Troldhaugen. Mesterverket Slåtter, op. 72, står på programmet – i en ny utgave der de opprinnelige slåtterytmene er med inn i Griegs musikk. Søsteren Åshild Breie Nyhus bidrar med de originale slåttene på hardingfele.
Men notasjon av folkemusikk byr på mange utfordringer som man på denne tiden ikke var tilstrekkelig oppmerksom på, særlig med hensyn til den helt spesifikke lokale tilhørigheten – i form av musikalsk dialekt – som hører med til hver slått. Kort sagt var det en rekke sentrale detaljer ved Dahles spill som Halvorsen noterte på en mangelfull måte, ‘feil’ og uklarheter som forplantet seg videre til Griegs stykker og i senere fremførelser.
For første gang på CD: Ny revidert utgave
Professor Sven Nyhus har lang erfaring med notasjon av hardingfeleslåtter. Han har gjort nye nedtegnelser av disse slåttene – basert på voksrullopptak av Knut Dahle (1912) og sønnesønnen Johannes (1953). Dette arbeidet har også resultert i en revidert utgave av Edvard Griegs Slåtter, op. 72.
Klassisk- og folkemusikk til gjensidig inspirasjon
Søstrene Nyhus har med sin folkemusikalske bakgrunn og klassiske utdannelse spesielt gode forutsetninger for å tolke denne musikken. Ingfrid Breie Nyhus (f. 1978) har studert klaver i Oslo, Helsinki og Hannover, har vunnet en rekke priser, bl.a Den Norske Solistpris i 2005, og er en av Grieg 07s «Grieg Force-musikere». Oppveksten i et folkemusikalsk hjem ligger som rot for hennes musikalske virke, og hun utøver også folkemusikk på zither og klaver. Åshild Breie Nyhus (f. 1975) er fjerdegenerasjons felespiller i sin familie fra Røros, og har også røtter i Hallingdal. Som solist på hardingfele har hun vært engasjert av flere symfoniorkestre i Norden. Utøvelsen av den folkemusikalske arven på fele, hardingfele og nyckelharpe kombinerer hun med virksomhet som klassisk fiolinist og bratsjist – i Oslo Filharmoniske Orkester og Det Norske Kammerorkester.