Beethovens komplette orkestermusikk i rystende fortolkninger, presentert i et avklaret lyd-landskap. Her er en Eroica-symfoni som formelig dirrer av kampen som foregår i Beethovens verk, det Svenske Kammerorkesteret og Thomas Dausgaard bringer det hele frem med uimotståelig kraft.
Eroica-symfonien
Beethoven skrapte vekk dedikasjonen til Napoleon på sitt originalmanuskript, og forandret det til ‘Heroisk Symfoni til minne om en stor mann’. Faktisk hevdet Beethoven selv at hvis han hadde visst like mye om strategi som han visste om musikk, så ville han kunne ha seiret over Napoleon. Faktum er at Eroica, dobbelt så lang som noen tidligere symfoni, satt standarden for de heroiske verken som skulle komme i den perioden som vi kaller romantikken. Det er en symfoni som utrykker Beethovens egen personlige – og menneskehetens – kamp og seier.
En bredere forståelse av Beethoven
En relativt liten del av Beethovens verker er godt etablert i selve senteret av orkesterrepertoaret. Vårt syn på Beethoven er som følge av dette bestemt ved at vi har hørt en relativt liten del av hans totale produksjon. Når man utsetter seg for hele hans orkestermusikk, som i denne bejublede serien, får vi et bredere og riktigere grunnlag for å forstå Beethovens kunstneriske prosjekt. De 12 kontradansene fra 1802 og Overtyren til Leonore Prohaska hører med til en del av hans musikk som ikke er særlig godt kjent. De to én-satsige fiolinromansene har begge trekk som minner om langsomme satser fra solokonserter og har vunnet sin plass i repertoaret ved sin lyriske varme. Solisten Katarina Andreasson er konsertmester i Det Svenske Kammerorkester.