Det er fullendt! Beethovens komplette orkestermusikk i unikt skandinavisk samarbeid utgitt på Simax Classics!
To verk nær hverandre i tid
Selv om de er nær hverandre i tid er de to verkene på denne platen – de siste Beethoven skrev for klaver og orkester sammen – svært forskjellige på mange måter. Klaverkonsert nr. 5 ‘Keiserkonserten’ – et tilnavn som ikke stammer fra komponisten selv, er en standard klaverkonsert. Den kan i hvert fall virke slik for oss siden den hadde en enorm innflytelse gjennom de neste hundre år. For publikum som hørte den først må den nok ha fremstått som ganske uvanlig, ja rent ut merkelig. Kor-fantasien, derimot, virker uortodoks for våre ører også i dag – fri som den er i formen.
Den største konserten
Klaverkonsert nr. 5 var den siste Beethoven skrev, og den første han ikke selv fremførte – trolig på grunn av at hørselen hadde sviktet fullstendig. Det er hans største konsert på alle måter – og den har dannet modellen for hva andre komponister har forsøkt å skrive i mer enn hundre år. Boris Berezovskys tolkning understreker det store dramatiske spennet som denne musikken rommer.
Flotte anmeldelser
Serien har fått en lang rekke fantastiske anmeldelser opp igjennom, her er et lite knippe:
– If you’re in the mood, it’s like driving a Beethoven Porsche: strap yourself in, start the engine, and let her rip. [Laurence Vittes / Audiophile Audition]
– the recording is gorgeous: beautifully balanced, wide in dynamic range and utterly natural in timbre, with an arresting presence that illustrates how effective a small (38-piece) orchestra can be in this repetory. [International Record Review, Mortimer H. Frank]
– a recorded performance of compelling truthfulness […] A recording which will stand the test of time […] A life-affirming recording. [The recommended recording of the Triple Concerto, Building a Library, Hilary Finch / CD Review BBC3]