– denne debutanten har allerede de kort på hånden som kan skape det ualminnelige.
Finn Ludt anmeldte Aase Nordmo Løvbergs debutkonsert i Oslo 1948. Han fikk rett på mange måter. Allerede debutkonserten fikk slik oppmerksomhet at den måtte gjentas – to ganger. Aase fra Nordmo i Målselv la både publikum og kritikere for sine føtter. Hun ble raskt hentet til Stockholm, og som fast medlem av solistensemblet fra 1954 til 1969, sammen med bl.a. Jussi Bjørling, Birgit Nilsson, Nicolai Gedda og Set Svanholm, var hun med på det som kalles ‘gullalderen’ ved Stockholmsoperaen. Kritikerne var fra seg av begeistring, for eksempel etter Tosca i 1956: – Aase Nordmos Leonora var närmast i mästerklass och bra lik Tebaldi. […] Hennes Leonora är perfekt i koloraturen och den rika stämmen klinger med grann och skön mognad i alla lägen och passager. Hun är på väg mot världsberömmelsen. Synd för vår Opera!
Året etter debuterte ganske riktig Nordmo Løvberg på Staatsoper i Wien, engasjert av Herbert von Karajan. En plateinnspilling med Griegs Haugtussa hadde gjort den store maestro oppmerksom på Aase. Samme år kom debuten i USA med Eugene Ormandy og Philadelphia Orchestra, og fra 1959 ble hun engasjert i fire sesonger ved Metropolitan Opera House, New York, i rollene Leonore (Beethoven), Elsa, Sieglinde og Eva (Wagner). Også i Bayreuth måtte man selvfølgelig ha Aase, og under Wagner-festspillene i 1960 gjorde hun stor suksess.
Som en hyllest til Aase Nordmo Løvbergs livsverk i musikkens tjeneste markerer vi hennes 80-års dag 10. juni 2003 med å bringe gamle og nye tilhørere glitrende eksempler fra hele hennes karriere. I samarbeid med NRK Arkiv og EMI har vi funnet frem og restaurert opptak fra 1949 og fram til 1977, med mye fantastisk materiale som aldri har vært tilgjengelig på CD tidligere.