Akkordeonist Frode Haltli har lenge vært en musiker vi holder meget høyt, og som vi er stolte av å få utgi et album med på HUBRO. Haltli har en unik formidlingsevne og hopper mellom et bredt spekter av utrykk med den største selvfølgelighet. Han kan få svarte noteark til å puste på samtidsmusikkfestival den ene kvelden og spille et bluegrassband den neste kvelden – uten å bevege seg utenfor sin musikalske komfortsone.
Tomba Emanuelle
Kunstneren Emanuel Vigeland (1875-1948) reiste i 1926 en atelierbygning i hagen sin på Slemdal i Oslo. Hans intensjon var at det skulle fungere som et framtidig museum for hans skulpturer og malerier, men senere murte han igjen alle vinduer og bestemte at huset også skulle stå igjen som hans eget mausoleum. Emanuel Vigelands urne hviler over den lave inngangsdøren til Tomba Emmanuelle. «Når øynene venner seg til mørket ser man de fantastiske og groteske livsfreskene som dekker vegger og tak i det store, kjølige rommet. Den enorme akustikken gir en levende og lang delay på hele registeret av lyder, noe som gjør det bortimot umulig å føre en vanlig samtale. Stillheten råder vanligvis, man hvisker instinktivt hvis man vil si noe her.» skriver Frode Haltli i omslagsteksten. Rommet har tidligere blitt brukt til innspillinger med bl.a. Diamanda Galas, Huntsville, Susanne Sundfør og Stian Westerhus.
“Som utøver av primært akustisk musikk så spiller jeg alltid på lag med akustikk og rom. Her er rommet en så aktiv medspiller at det forandrer musikken og mitt spill radikalt. Jeg lytter og venter, eller spiller offensivt på rommet slik at enkelte lyder kan være vanskelig å si om de kommer fra instrumentet, fra etterklangen, en blanding av de to, eller simpelthen fra en publikummer som tilfeldigvis kommer borti jakken sin. Den akustiske framføringen blir re-mixet live av et rom. “
Tre komponister
De to italienske komponistene Salvatore Sciarrino (f. 1947) og Aldo Clementi (1925-2011) ble begge født på Sicilia. Sciarrino foretar i Vagabonde blu (1998) en nærstudie av ørsmå luft- og støylyder, av toner, akkorder og glissandi i pianissimo. I møtet med Vigelands rom tilføres komposisjonen en ekstra dimensjon når de små, isolerte hendelsene i musikken blåses opp og blir noe mye større.
Aldo Clementi skriver om Ein kleines… (1998) at musikken skal spilles som en vuggesang. Enkle, to-stemte variasjoner over et modalt tema repeteres om og om igjen, mens dynamikk og tempo gradvis bygges ned, som en lang vuggesang som følger barnet inn i søvnen.
Arne Nordheims (1931-2010) Flashing (1985) har Haltli spilt siden han var tenåring. Han spilte også inn verket på albumet «Arne Nordheim Complete Accordion Works» (Simax 2012). «En av mine viktigste intensjoner med den innspillingen var å vise de store mulighetene for fortolkning av Nordheims musikk.» I akustikken I Tomba Emmanuelle transformeres Nordheims soloverk Flashing til et nærmest elektronisk klingende stykke musikk. «Med livs- og dødsfresker på alle kanter, blir dette min hommage à Nordheim: Hans musikk slynges ut i rommet, ut i universet, ut i evigheten.»
Om Frode Haltli
Frode Haltli (f. 1975 I Norge) begynte å spille akkordeon da han var syv år. Som barn spilte han mest folkemusikk, men begynte snart å befatte seg en bredere palett av sjangere og musikkformer. Ved å spille verk av komponister som Pietr Fiala, Per Nørgård, Arne Nordheim og klassiske verk utviklet han svært gode tekniske ferdigheter i tillegg til en dyp forståelse for ny musikk. Haltli studerte ved Norges Musikkhøyskole og senere ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, der han var avgangselev i 2000. I 2001 ble han av Rikskonsertene kåret til Årets unge solist, og kom også på andreplass under den internasjonale “Gaudeamus Interpreters Competition 1999” i Nederland.
Haltli har et et bredt utvalg av moderne klassiske verk på repertoaret og har opptrådt med strykeorkestere, Sinfoniettaer og symfoniorkestre over hele verden. Han har samarbeidet med Ardittikvartetten og flere andre strykekvartetter.
Hans debutplate «Looking on Darkness» ble utgitt av ECM i 2002 og fikk svært gode kritikker. På samme selskap har han senere utgitt albumet «Passing Images» (ECM) sammen med trompetist Arve Henriksen, bratsjist Garth Knox og vokalist Maja Ratkje og duoalbumet «Yeraz» sammen med saksofonist Trygve Seim. Han spilte musikk rotfestet i den norske folkemusikktradisjonen med bandet Rusk, sammen med folkesanger Unni Løvlid og felespiller Vegar Vårdal og har i senere år gjort en rekke prosjekter med felespiller Gjermund Larsen.
Haltli spiller regelmessig med trioen Poing, sammen med saksofonist Rolf-Erik Nystrøm og kontrabassist Håkon Thelin. Sammen har de bestilt mer enn 60 nye verk fra komponister over hele verden, og utgitt en rekke album.
Frode Haltli underviser i akkordeon på Norges musikkhøgskole.
Releasekonsert: 27.09.2014 i Emmanuel Vigelands Mausoleum