Opptakene ble gjort i perioden 2016-18, og for den som kjenner «Lumen Drones» vil «Umbra» fortone seg som en logisk, vellykket og muligens enda litt strammere sammen skrudd videreføring av det dels improvisasjonsdrevne, dels mer planlagte samrøret mellom (i hovedsak) instrumental folkemusikk og klangskiftende, bildeskapende dronerock.
De samlede, manipuler bare klangressursene fra Øklands hardingfele og fele, Lies gitarer og Haalands trommer og perkusjon er betydelige, og i løpet av sine 37 minutter oppviser «Umbra» et innholdsrikt galleri av elektroakustiske klangfargebilder/stemninger, fordelt på ni originallåter som alle er kreditert bandet. Noen av låtene, som «Inngang» og dens tematiske tvilling «Speil» ,er korte, hardingfele-dominerte meditasjoner langs en enkel melodistubb, mens «Droneslag», «Avalanchein Aminor» og «Etnir» er eksempler på mer utagerende utfoldelse der gitar, fele og trommer låter som gitar, fele og trommer pluss veldig mye mer. Sånn sett beveger «Umbra» seg mellom øde, tåkesvøpte vestlandsfjellstier og regnskogfrodige lydlandskaper der drivende pulser og skurrende støyer like naturlige bestanddeler som surf-gitar og syngende understrenger.
– Terje Mosnes – Jazz i Norge