Gjennom nærmere 20 år har Slagr utviklet og rendyrket sin særegne langsomme og meditative instrumentalmusikk. Trioens spesielle besetning med hardingfele, cello, vibrafon og stemte vinglass gir Slagr en helt egen klang. Denne klangen har nok på denne utgivelsen fått noen nye farger, for nå er det Katrine Schiøtt som har skrevet musikken på albumet.
Det har Schiøtt gjort midt i egen barseltid, og det har satt et eget preg på musikken på plata. Barseltid – en tid ofte kjennetegnet av underskudd på søvn, emosjonell sårbarhet, og et ekstremt fokus på noe utenfor en selv; å gi trygghet og næring til det lille mennesket. En liten unntakstilstand hvor øyeblikk kan inspirere til musikalske fragment og gi rom for kontemplasjon rundt livets begynnelse, evighet og forgjengelighet. I denne tilstanden ble musikken til.
Slagrs musikk er løsrevet fra tid, sted og livets konkrete materialitet. Celloens mørke drag, hardingfelas ru dirring, limt sammen av glassenes gjennomskinnelighet og vibrafonens klangtepper trekker lytteren med seg, ut og bort fra geografi og kultur. Den åpner opp rom for nye assosiasjoner og refleksjoner, uten å tvinge lytteren til noe bestemt sted.
Slagr er en kontrast til informasjonsoverbelastning, multitasking, teknologi, og stadig økende tempo og flyktighet i alle deler av våre liv. Slagrs musikk er et alternativ til rådende samfunnstrender; tusenvis av timer brukt på å perfeksjonere eldgammelt håndverk; insistering på ro og lytting – både utover og innover; forpliktende kollektivt samarbeid over mange år; Slagr er arkaisk, men samtidig radikalt.
Slagr ble grunnlagt i 2004. De har tidligere utgitt 5 album: solaris (2007), straum, stille (2011) og Songs by Geirr Tveitt med sanger Camilla Granlien (2013). De medvirker også på Andreas Ulvo’s album Softspeaker (2012). Trioens dels noterte, dels improviserte og alltid hyperkommuniserende kammermusisering innbrakte trioen Spellemannprisen i åpen klasse i 2015 for albumet short stories.
—-
Slagr er et gammelnorsk ord for ‘låt’, ’stykke’. Ordet har opprinnelse i verbet ‘sl ’áog uttrykket ‘slå på strengene’, og ble brukt om låter på klimpreinstrumenter.