• HUBROCD2561.jpg
  • BuildingInstrument_KlaraSofieLudvigsen.jpeg

Kem Som Kan å Leve – Building Instrument

ÅSMUND WELTZIEN, MARI KVIEN BRUNVOLL, ØYVIND HEGG-LUNDE: Collage · Fall · Rett Ned · Farge Tida Sakte · Like God Å Leve ·mer… Taket

Building Instrument: Mari Kvien Brunvoll · Øyvind Hegg-Lunde · Åsmund Weltzien

Trioen Building Instrument beveger seg i et slags fantasifullt ingenmannsland mellom elektronika, organisk pop og noe mer mystisk og eventyrlig, og hadde allerede bygget seg en solid fanskare før de platedebuterte til overstrømmende kritikker i 2014.

kr 139

Vanedannende og underlig fengende.

Trioen Building Instrument beveger seg i et slags fantasifullt ingenmannsland mellom elektronika, organisk pop og noe mer mystisk og eventyrlig, og hadde allerede bygget seg en solid fanskare før de platedebuterte til overstrømmende kritikker i 2014. På deres andre album «Kem Som Kan å Leve» er utrykket deres mer drømmeaktig, dypere, lydbildet er større og mer innholdsrikt, og det er fortsatt snakk om sterkt vanedannende og underlig fengende musikk. Det nye albumet «Kem Som Kan å Leve» ble laget i løpet av en toårs-periode og deler av materialet ble skrevet til en konsert inspirert av Kurt Schwitters kunst som ble bestilt av og fremført på Henie Onstad Kunstsenter på Høvikodden i September 2015. Konserten markerte åpningen av et nytt permanent Kurt Schwitters utstillingsrom på senteret og ble arrangert som en del av Ultima-festivalen.

More

Trioen Building Instrument beveger seg i et slags fantasifullt ingenmannsland mellom elektronika, organisk pop og noe mer mystisk og eventyrlig, og hadde allerede bygget seg en solid fanskare før de platedebuterte til overstrømmende kritikker i 2014. På deres andre album «Kem Som Kan å Leve» er utrykket deres mer drømmeaktig, dypere, lydbildet er større og mer innholdsrikt, og det er fortsatt snakk om sterkt vanedannende og underlig fengende musikk.

Schwitters på Høvikodden

Det nye albumet «Kem Som Kan å Leve» ble laget i løpet av en toårs-periode og deler av materialet ble skrevet til en konsert inspirert av Kurt Schwitters kunst som ble bestilt av og fremført på Henie Onstad Kunstsenter på Høvikodden i September 2015. Konserten markerte åpningen av et nytt permanent Kurt Schwitters utstillingsrom på senteret og ble arrangert som en del av Ultima-festivalen.

Den tyske kunstneren Kurt Schwitters (1887-1948) jobbet både som maler, kollasj-kunstner, lyd-dikter, og innstallasjonskunstner. Schwitters fluktet fra nazistene og bodde i periode på tredvetallet i eksil på Hjertøya i Maris hjemkommune Molde, der han også bygget et av sine Merzbau i steinhytta han leide.

– Og noen åpenbare spor har Schwitters kunst også satt etter seg i trioens nye musikk: Vokal uten tekst eller med et oppdiktet språk er mer dominerende på dette albumet enn på det forrige, selv om tekstene i hovedsak fortsatt er på moldenser: «Da vi jobbet med bestillingsverket fikk vi muligheten til å jobbe mer med å utvide eller utviske språkets meningsinnhold, på samme måte som Schwitters gjorde i sine lyd-dikt»

Albumet ble innspilt i Henie Onstad Kunstsenters legendariske «Studio» sal samme uke som Schwitters-konserten ble uroppført. Albumet ble senere mikset av produsent Jørgen Træen og Anders Bjelland.

Turné:
22. april: Dokkhuset, Trondheim
23. april: Nasjonal Jazzscene, Oslo
25. april: LYD, Haugesund
30. april: Bergen Jazzforum, Bergen
21. juli: Kube, Ålesund
22. juli: Moldejazz, Molde

Åsmund Weltzien |Jørgen Træen |Mari Kvien Brunvoll |Øyvind Hegg-Lunde

Utgivelsesdato:

EAN : 7033662025619

Katalognummer: HUBROCD2561-1

Priskategori : CD