• HUBROCD2569.jpg
  • KimMyhrJennyHval_photo_AndreasUlvo.jpg
  • JennyHvalKimMyhr_photo_AndreasUlvo.jpeg

In The End His Voice Will Be The Sound Of Paper – Jenny Hval

KIM MYHR, JENNY HVAL: Seed · Silence A Beat · Something New · Me, You, Me, You · The Beak · Mass · Even The Vowels · Soft Asmer… Tongues

Kim Myhr: 12-string guitar and voice on ‘Mass’ · Jenny Hval: voice · Christian Wallumrød: piano and harmonium · Rhodri Davies: harp · Kari Rønnekleiv: viola · Michael Duch: bass · Jim Denley: flutes, balloons, saxophone · Eivind Lønning: trumpet · Espen Reinertsen: saxophone · Klaus Holm: clarinet · Martin Taxt: tuba · Morten Olsen: percussion · Tor Haugerud: drums

Da gitarist, improvisatør og komponist Kim Myhr fikk anledningen til å samarbeide med det aldri statiske Trondheim Jazzorkester for andre gang inviterte han med seg Jenny Hval, som han hadde kjent i flere år og lenge hatt lyst til å samarbeide med.

kr 139

Clear selection

Lyden av papir Da gitarist, improvisatør og komponist Kim Myhr fikk anledningen til å samarbeide med det aldri statiske Trondheim Jazzorkester for andre gang inviterte han med seg Jenny Hval, som han hadde kjent i flere år og lenge hatt lyst til å samarbeide med. Sammen har Kim og Jenny utviklet musikken som ble til verket "In The End His Voice Will Be The Sound Of Paper" – en tittel som dukket opp i en samtale om Bob Dylans aldrende stemme. Verket ble uroppført under Ultimafestivalen i Oslo i 2012 og ble beskrevet som en musikalsk kombinasjon av improvisasjon, Feldmansk samtidsmusikk, pop og spoken word. Dette er sterk musikk som både har den nødvendige tyggemotstanden og er bevegende på samme tid. Det er musikk som belønner den som lytter konsentrert i stort monn.

More

Da gitarist, improvisatør og komponist Kim Myhr fikk anledningen til å samarbeide med det aldri statiske Trondheim Jazzorkester for andre gang inviterte han med seg Jenny Hval, som han hadde kjent i flere år og lenge hatt lyst til å samarbeide med.

Improvisasjon som arbeidsmetode

Kim Myhr jobber mye med improvisasjon, en arbeidsmetode Jenny også trives med. "Kim ga meg mye skisser og musikk, jeg skrev melodi og tekst, og vi improviserte. Det er et samarbeidsstykke, selv om det er mest Kim sin musikk. Det er hans kunstneriske visjon, og det var en stor ære for meg å få ta del i dette fordi det er mye å lære av å jobbe med fantastiske folk." uttalte Jenny i et intervju nylig.  Et mål for dem begge var at prosessen skulle være rask og intuitiv. Kim ser på Jennys vokal og tekster skulle som et instrument, et element i den soniske teksturen på samme måte som de andre i ensemblet. For Kim var det spennende å «koke ned» sitt eget utrykk til det essensielle – å bare spille akustisk gitar, mens Jennys uttalte ambisjon var å prøve å fremheve det emosjonelle som ligger i musikken.  "Noen ganger føler jeg at improvisert og abstrakt musikk desperat prøver å holde seg unna det emosjonelle aspektet som kan ligge i musikken. Dette var noe jeg tenkte en del på da vi skulle jobbet med verket. Derfor ønsket jeg å lage romantiske tekster. Det finnes en lengsel i disse tekstene. Jeg ville kombinere noe bedårende, både i tekst og melodi, noe som ber om å bli elsket, med denne mer abstrakte og fragmenterte musikken. Jeg er opptatt av sårbarhet; musikken må ha en sårbarhet på et eller annet plan." 

Om musikerne

Kim Myhr har vært en av de fremste stemmene på den eksperimentelle scenen i Norge de siste årene, både som komponist og gitarist. Han turnerer stadig i Europa, Australia, Asia og Nord- og Sør Amerika. I mars 2014 ga han ut det kritikerroste soloalbumet "All you limbs singing" (SOFA), som ga assosiasjoner til både tidlig Feldman og Ligetis klangmasser, men som også  hadde en energi og enkelhet som kan få en til å tenke på amerikansk folk. Myhr er en aktiv komponist, og skriver for kammergrupper, elektroakustiske settinger, og lager musikk til forskjellige scenekunstprosjekt. Han er også med i trioen MURAL, sammen med Jim Denley og Ingar Zach. For anledningen er unike Trondheim Jazzorkester helt akustisk og består av  11 musikere med bakgrunn fra jazz, improvisasjonsmusikk og samtidsmusikk fra Norge, Wales og Australia som ble håndplukket av Kim. De aller fleste spilte også på Kims forrige verk med orkesteret og Sidsel Endresen fra 2009: "Stems and cages".  Et verk som overrumplet både publikum og kritikerne da det ble urfremført i Molde Domkirke under Molde Jazzfestival. NRK P2s anmelder omtalte konserten som "forbausende, gripende" og "totalt grenseoverskridende». Jazznytt Jenny Hval har i de siste årene fått et internasjonalt gjennombrudd med med albumene "Apocalypse, girl" (Sacred Bones) i 2015 og  "Innocence is Kinky" i 2013 (Rune Grammofon) sistnevnte produsert av John Parish. Hun samarbeidet med Jessica Sligter, og videre med Håvard Volden i prosjektet Nude on Sand som ga ut et selvtitulert album i 2012 (SOFA). Hun har også laget et bestillingsverk sammen med Jessica Sligter. "Meshes of a Voice" (SusannaSonata) som hun lagde sammen med Susanna fikk en Spellemannspris i 2015. I 2009 ga hun ut romanen "Perlebryggeriet".   Albumet slippes på CD, DL og som en 2LP (45rmp) med trykkede innerposer.

Christian Wallumrød |Eivind Lønning |Espen Reinertsen |Jenny Hval |Jim Denley |Kari Rønnekleiv |Kim Myhr |Klaus Ellerhusen Holm |Martin Taxt |Michael Duch |Morten J. Olsen |Rhodri Davis |Tor Andreas Haugerud |Trondheim Jazz Orchestra

Utgivelsesdato:

EAN : 7033662025695

Katalognummer: HUBROCD2569

Priskategori : CD