”Early Piano Music” gjør tilgjengelig igjen albumene Preludes vol 1 & 2 og Pianology fra midten av åttitallet. Platene har vært umulige å få tak i siden midten av nittitallet, og har vært mye etterspurt.
Mellomperiode
De tre albumene stammer fra en mellomperiode i Ketil Bjørnstads karriere og er innspilt i 1984 og 1987. Musikken er billedskapende og som så ofte hos Bjørnstad befinner den seg et sted mellom klassisk musikk og jazz. All musikken på platene er komponert, men med rikelig rom for improvisasjon.
Ketil Bjørnstad hadde på 70- og 80 tallet suksess med flere storslåtte og ambisiøse plateprosjekter på det norske markedet: Leve Patagonia, Tidevann, Aniara etc. Samarbeidet med Manfred Eicher og ECM som senere skulle bringe ham ut til et stort internasjonalt publikum kom ikke i stand før i 1993 med duoalbumet ”Water Stories” sammen med Terje Rypdal. ”At jeg valgte å produsere selv, både på Preludes 1 & 2 og på Pianology, skyldtes nok at jeg var på vei mot et annet kunstnerisk uttrykk.” sier Bjørnstad i omslagsteksten.. ”Alle de store prosjektene hadde tatt mye tid og krefter, og jeg rettet meg inn mot et mer minimalistisk uttrykk, hadde glede av å utforske flygelet alene igjen, og ble minnet om hvilken klangrikdom instrumentet hadde, særlig i et lite og nakent format.”
Selv ser han en et nært slektskap mellom disse to platene og musikken han senere har innspilt for ECM. Flere av preludiene kan gjenfinnes i et større format på bl.a. albumet ”The Sea” (1995).
Rainbow Studio
De til sammen 24 komposisjonen om utgjør Preludes 1 & 2 ble skrevet av Bjørnstad i 1984. De ble først utgitt som to LP plater av den norske undergrundslabelen Uniton som er mest kjent for sine utgivelser med Holy Toy, Conrad Schnitzler, Fra Lippo Lippi og Harold Budd. ”Jeg spilte dem inn i to forskjellige studioer, med få måneders mellomrom. De første tolv spilte jeg inn sommeren 1984, i det nyåpnede Rainbow Studio, som den gang ikke var digitalt, og med Espen Dahl som lydtekniker. De tolv neste spilte jeg inn i februar 1985, i Rosenborg Studio, hos min gamle venn Hans Petter Danielsen. Det var det siste vi gjorde sammen, etter et årelangt samarbeid.”
Preludes 1 & 2 ble senere gitt ut som en samlet CD utgivelse på Bjørnstads eget selskap Hermitage og japanske September i 1993. Pianology kom først ut på det norske selskapet Hete Blikk i 1987, før det ble gjenutgitt på Hermitage og September i 1994.
”Pianology spilte jeg inn i 1987, og såvidt jeg husker, var det et av de første digitalopptakene Jan Erik Kongshaug gjorde i sitt allerede da så berømte Rainbow Studio. Det sto en Steinway Model C der, som jeg var spesielt glad i. Instrumentet gjorde det lettere å arbeide i et enda mer minimalistisk uttrykk.”
Liner notes av Ketil Bjørnstad i omslagsheftet.