Erlend Apneseth Trios første album «Det Andre Rommet» fikk strålende mottagelse i Norge og internasjonalt, og fikk både en Folkelarmpris i åpen klasse og en Spellemann-nominasjon. BBC Music Magazine ga platen full pott og skrev «variasjonen i stemninger, stiler, og settinger – og sekvensen låtene er plassert i– gjør dette til en fortryllende lytteopplevelse.» MOJO skrev at trioens «nære, intuitive komposisjoner klager sørgmodig, kveiler seg og klaprer med rått, utforskende liv.» Nå vender trioen tilbake med et helstøpt, poetisk og overrumplende album der de låter mer sammensmeltet enn noen gang.
Sammensmeltet
Samarbeidet ga mersmak, men da trioens første album «Det Andre Rommet» skulle spilles inn var samarbeidet fortsatt veldig ferskt: «Vi var ikke et band som hadde spilt noe særlig live. Vi gikk i studio for å se hva som skjedde, og alle muligheter var egentlig åpne. I en slik eksperimenteringsfase er det vanskelig å vite helt hva en sitter på, men etter endt studiotid følte vi i alle fall at vi satt igjen med et album som var annerledes både i form og sound, så det var veldig gledeleg å se at det nådde så bredt ut.» sier Erlend. Siden debuten har trioen spilt mange konserter, og prosessen denne gangen var mer fokusert, men eksperimenteringen og utforskingen har fortsatt. «I forkant av innspillingen møttes vi og hadde laget en del skisser og melodisk materiale som vi improviserte over i dagane før innspilling. Vi gjorde opptak av alt vi gjorde og prøvde å lytte oss fram til hva som fungerte godt og dårlig – og på den måten renske opp i stoffet før vi gikk i studio.» «Åra» ble innspilt i Duper Studio i Bergen sammen med tekniker Iver Sandøy, og ble senere mikset av Jørgen Træen i Lydgrotten i Bergen, og lydbildet skiller seg ganske sterkt fra lydbildet på forrige album. «Åra» viser et band som har smeltet enda bedre sammen som trio og som låter enda mer sammensmeltet, demokratisk og risikovillige enn på debuten.
Tekst
På låten «Lysne» bidrar Bergenspoet Erlend Nødtvedt med en inspirert fremføring av en egen tekst. «Vi satt og mikset en låt som som vi følte manglet en selvstendig historie, og da kom vi på å ringe Erlend. Han kom to timer senere, uten å ha hørt låten og med en baby på armen, og gjorde et take på direkten. Så var låten i boks.» sier Apneseth. «På alle mine utgivelser til nå er det direkte eller indirekte referanser til Erlends tekster» fortsetter han. «Vi har samarbeidet mange ganger live, og han er en fantastisk oppleser synes jeg, ikke minst i måten han forholder seg til musikk på.» Albumet er mastret av Helge Sten i Audio Virus Lab.
Om musikerne
Erlend Apneseth fra Jølster er en av landets fremste unge felespillere. Erlend er en utøver som står trygt plantet med begge beina i den norske tradisjonsmusikken, men som samtidig improviserer og søker nye uttrykk – hele tiden med klangene fra hardingfela og folkemusikken som utgangspunkt. Tidligere i år ga han ut det kritikerroste albumet «Nattsongar» som opprinnelig var et bestillingsverk til Førdefestivalen 2016. Gitarist Stephan Meidell har bare i år gitt ut soloalbumet «Metrics» (HUBRO), «Ishihara» det tredje album med trioen Cakewalk (HUBRO) og albumet «Too lazy to panic» med trioen Velkro (Clean Feed). Trommeslager Øyvind Hegg-Lunde deler tiden sin mellom en lang rekke prosjekter: Building Instrument, Electric Eye, og Susanne Abbuehl. Meidell og Hegg-Lunde har i en årrekke jobbet som den improviserende duoen Strings & Timpani før Erlend inviterte dem inn i sitt prosjekt. Konserter: September 20 – Bidrobon, Oslo September 21 – Inderøya Jazzklubb, Inderøy September 22 – Kapittel, Stavanger September 23 – Blaoboxen, Sogndal September 24 – Borlo Bygdetun, Lærdal September 29 – Vill Vill Vest, Bergen