Med 52 musikere fra 18 forskjellige land og utgangspunkt i tradisjonsmusikk fra Setesdal, har Ferd blitt noe helt unikt – og ikke bare fra et norsk musikalsk perspektiv, resultatet er i aller høyeste grad globalt. Lytteren får innblikk i det som startet som et treårig musikalsk forskningsprosjekt Universitetet i Agder og som nå har resultert i en makeløs plate.
Musikalske møter
Hvordan vil utøvere fra andre kulturer respondere musikalsk på tradisjonell norsk musikk fra Setesdal, og hvordan vil norske artister respondere på de musikalske svarene fra omverdenen? De musikalske kildene Kirsten Bråten Berg, Sigurd Brokke, Gunnar Stubseid og Hallvard T. Bjørgum ville sammen med initiativtagerne Ingolv Haaland og Bjørn Ole Rasch undersøke hvordan forskjellige instrumenter fra forskjellige land og verdensdeler ville påvirke grunnmaterialet, og hvilke tonale og rytmiske utfordringer og muligheter vil dette gi i utviklingen av et nytt lydbilde?
Interaktiv innspilling
Utgangspunktet er basert på video- og lydinnspillinger fra norske folkemusikere som har blitt videreformidlet til alle verdenskroker, for å hente inn musikalsk respons. Gjennom en interaktiv, prosess med portable studioer og ny digital musikkteknologi, har deltakerne kunnet arbeide sammen med materialet. I tillegg samarbeidene blitt videreført gjennom personlige møter, seminarer og workshops.
Fra universitet til plateutgivelse
Hver sang har utviklet seg til et helt unikt stykke musikk, i flere av tilfellene langt unna utgangspunktet. Det som i utgangspunktet kunne høres ut som et litt stivt forskningsprosjekt ved et universitet har blitt til et fabelaktig og nyskapende musikalsk nybrottsverk som savner sidestykke.